FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En provanställning kan avslutas utan angivande av orsak och i normalfallet har du inget att sätta emot om du bilr uppsagd under en provanställning.
Om han fick klippa chefens gräs var väl inte så noga så länge han fick betalt?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Håller med både coredev och jonny här,
Trots att du är provasntälld ska du ha lön om du inte blivit uppsagd. Arbetsgivaren kan dock säga upp dig på dagen när du är provasntälld, precis som Jonny skrev, men uppsägning ska vara skriftlig annars är den ogiltig. Om du är hemma på arbetsgivarens order så är det inte ditt problem, du ska självfallet ha lön under tiden, men vänta med att protestera tills din provasntällningsperiod har gått ut (kolla med gacket så jag inte lurar dig dock). Har inte arbetsgivaren sagt upp dig inom provanställningsperioden så övergår provanställningen automatiskt till fast anställning (och då har du rätt till uppsägningstid och full lön under uppsägningstiden). Var dock alltid tillgänglig för arbete med omedelbar verkan, dvs du kan inte resa bort eller jobba med annat under tiden. En arbetsgivare kan permittera (skicka hem personal tillfälligt när arbetsgivaren har arbetsbrist) personal med eller utan lön, men det måste ske enligt konstens alla regler och vara skriftligt. Kolla med facket vad som gäller i ditt fall! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Är det inte 2 veckors uppsägningstid på en provanställning?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Det finns en regel som säger att om man säger upp personeninom 2 veckor från att den provperiod på 6 månader man haft, så måste man betala lön för två veckor från upsägningstillfället. Men det gäller enbart om uppsägningen sker inom 2 veckor från sista dagen på en 6 månadersperiod av provanställning. Jag vet detta för jag har sagt upp en person på sista dagen av en provanställningsperiod på 6 månader så jag fick pynta 2 veckor lön.... Jag borde egentligen aldrig anställt personen eller åtminstonde kickat efter 2 veckor men jag var "snäll" och ville ge honom en ärlig chans, vilket jag ångrade hela tiden i 6 månader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
I normalfall bör det vara detta. "Gå på dagen" existerar
väl knappt i Sverige. Det är om du slår ner chefen. Annars skulle jag vilja påstå att man alltid har någon form av uppsägningstid. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|