FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har en kompis i USA som ska köpa fotoutrustning åt mig som jag ska ha i mitt företag (Enskild firma). Vad är det som gäller vid inköp och moms när man handlar därifrån? Låt säga att produkten kostar 4000 i Sverige men 2000 i USA. Hur får jag in produkten som en inventarie i företaget på ett smidigt sätt då jag nu kommer att sitta med ett inköpskvitto från staterna som med största sannolikhet bara har typ 8% moms? Tacksam för svar. Mvh, Pierre |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
När jag köper något från USA så har det ingen moms och då redovisas det utan moms också. Skatteverket har inte riktigt bestämt sig om man ska räkna ut och kvitta momsen själv så den bli noll eller bara strunta i den, så ring och se om du får bättre besked
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är det inte så att dom faktiskt har bestämt sig för att momsen för prylar skall vara just 25% och att denna skall betalas in manuellt till skatteverket i samband med momsredovisningen för den aktuella månaden?
Inköp av kamera: SEK 2000 Tull (12%): SEK 240 Moms (25% av 2240): 560 Total kostnad att köpa kameran: 2800 kronor |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Köper inte fysiska varor, bara tjänster...så om dom har andra beräkningar för fysiska varor då hjälper inte min förra post alls
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag använder konto [2615], Beräknad utgående moms på varuinköp från EU, och bokar mot Beräknad ingående moms [2645]. När du handlar varor från länder utanför EU så är även detta "momsfritt" vid köpet, dvs. du betalar ingen moms till försäljaren. Dock så läggs det på en införselmoms, och hur mycket detta är beror på typen av vara och vilket land det gäller. Ring tullverket och fråga om den vara du vill importera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Ska kontakta Tullverket. Mvh, Pierre |
||