Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Samla in och presentera priser i en prisagent

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-15, 15:20 #1
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem

Det tycks finnas två modeller, dels pricerunnervarianten där priser presenteras på en särskild "förberedd" produktsida ("Visa priser"), och dels kelkoovarianten där priser presenteras okategoriserade efter sökresultatet.
Pricerunnervarianten anser jag helt klart vara att föredra för besökaren, men jag antar att det kräver en hel del mer jobb än kelkoovarianten, då insamlade priser måste samlas/knytas till en särskild produkt.

Så hur mycket manuellt jobb krävs för pricerunnervarianten, låt säga att jag vill samla in priser på 100 olika datorer från 5 olika butiker, ska jag då manuellt surfa runt på dessa 5 olika butiker och samla ihop adresserna till 100 datorproduktsidorna, för att sedan ha en spindel som uppdaterar priset varje natt?
Det blir ju en väldig massa jobb bara för dessa 500 sidor, och ska jag samla ihop priser på 1000 olika produkter från 100 olika butiker blir det ju ohanterbart.

Om man å andra sidan låter en spindel leta reda på både produkt och pris antar jag att man får en massa felklassificeringar, dvs att produkterna som prisjämförs är inte likvärdiga.

Finns det någon prisagent som samlar in priser i realtid utifrån butikernas söksidor?
Dvs om jag söker efter "Dell Latitude XPi" i prisagenten går denna sökning ut till butikernas sökmotor utifrån vilka svaren samlas ihop och presenteras i prisagenten, eller blir detta alltför långsamt?

Är det något av dessa sätt som är olagliga?
Bör man inhämta butikernas tillstånd?
När börjar man ta betalt av butikerna?
henkealf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 15:51 #2
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by henkealf@Oct 15 2005, 15:20

Finns det någon prisagent som samlar in priser i realtid utifrån butikernas söksidor?
Dvs om jag söker efter Dell Latitude XPi i prisagenten går denna sökning ut till butikernas sökmotor utifrån vilka svaren samlas ihop och presenteras i prisagenten, eller blir detta alltför långsamt?
Det är inte möjligt att vid varje sökning, låta din webbserver besöka alla de 100 anslutna butikerna. Det skulle dra alldeles för mycket serverkraft. Dessutom ser jag inte någon direkt nytta av det, då de flesta uppdaterar sina priser högst en gång per dag. Ett tips är att snacka med webbutikerna och fråga när på dygnet de uppdaterar sina priser och utefter det, planera när din spindel besöker dem.

Lycka till med dina nya prisagent!
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 16:12 #3
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Alla normala butiker levererar oftast data till pricerunner i en stor textfil med all data samlat i den, oftast inklusive fraktkostnader och liknande. Du kan ju använda den filen till din prisagent.

Jag kan skicka specifikationerna över pricerunner-filen om du är intresserad. Jag har den liggande någonstans tror jag.

/Jimmie
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 18:30 #4
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by jimmie@Oct 15 2005, 15:12
Alla normala butiker levererar oftast data till pricerunner i en stor textfil med all data samlat i den, oftast inklusive fraktkostnader och liknande. Du kan ju använda den filen till din prisagent.

Jag kan skicka specifikationerna över pricerunner-filen om du är intresserad. Jag har den liggande någonstans tror jag.

/Jimmie
Skicka den gärna till mig med!
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 20:44 #5
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Och mig med....

Att söka priser ang. datorer är ju ganska svårt, om det är butikerna som bygger den så kan det ju förekomma många varianter med nästa samma saker på.
Tex. lite mer ramminne o.s.v.

Det är ju mycket lättare med saker som är samma i alla butiker.

Tex. böcker som min prisagent kollar har ju ISBN nummer som är unikt för varje bok. (det är därför det finns så många bokagenter)
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-16, 09:07 #6
jimmies avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
jimmies avatar

Visst, PMa e-postadress så skickar jag. Dock är det inte så upphetsande, bara en spec. över hur textfilen ska se ut.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-17, 00:32 #7
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
anser ni att pricerunner filen är "standard" layout för en produktfil?
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017