FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Det tycks finnas två modeller, dels pricerunnervarianten där priser presenteras på en särskild "förberedd" produktsida ("Visa priser"), och dels kelkoovarianten där priser presenteras okategoriserade efter sökresultatet.
Pricerunnervarianten anser jag helt klart vara att föredra för besökaren, men jag antar att det kräver en hel del mer jobb än kelkoovarianten, då insamlade priser måste samlas/knytas till en särskild produkt. Så hur mycket manuellt jobb krävs för pricerunnervarianten, låt säga att jag vill samla in priser på 100 olika datorer från 5 olika butiker, ska jag då manuellt surfa runt på dessa 5 olika butiker och samla ihop adresserna till 100 datorproduktsidorna, för att sedan ha en spindel som uppdaterar priset varje natt? Det blir ju en väldig massa jobb bara för dessa 500 sidor, och ska jag samla ihop priser på 1000 olika produkter från 100 olika butiker blir det ju ohanterbart. Om man å andra sidan låter en spindel leta reda på både produkt och pris antar jag att man får en massa felklassificeringar, dvs att produkterna som prisjämförs är inte likvärdiga. Finns det någon prisagent som samlar in priser i realtid utifrån butikernas söksidor? Dvs om jag söker efter "Dell Latitude XPi" i prisagenten går denna sökning ut till butikernas sökmotor utifrån vilka svaren samlas ihop och presenteras i prisagenten, eller blir detta alltför långsamt? Är det något av dessa sätt som är olagliga? Bör man inhämta butikernas tillstånd? När börjar man ta betalt av butikerna? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Lycka till med dina nya prisagent! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alla normala butiker levererar oftast data till pricerunner i en stor textfil med all data samlat i den, oftast inklusive fraktkostnader och liknande. Du kan ju använda den filen till din prisagent.
Jag kan skicka specifikationerna över pricerunner-filen om du är intresserad. Jag har den liggande någonstans tror jag. /Jimmie |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Och mig med....
Att söka priser ang. datorer är ju ganska svårt, om det är butikerna som bygger den så kan det ju förekomma många varianter med nästa samma saker på. Tex. lite mer ramminne o.s.v. Det är ju mycket lättare med saker som är samma i alla butiker. Tex. böcker som min prisagent kollar har ju ISBN nummer som är unikt för varje bok. (det är därför det finns så många bokagenter) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Visst, PMa e-postadress så skickar jag. Dock är det inte så upphetsande, bara en spec. över hur textfilen ska se ut.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
anser ni att pricerunner filen är "standard" layout för en produktfil?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|