FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej
Är det någon som vet hur man skapar skärlinjer i illustrator ? Jag vet hur man gör fyrkantiga och runda och så men om jag har en jpg bild där det står en text med ett speciellt typsnitt så för att jag ska kunna skära ut detta så måste jag ha linjer i en annan färg (som jag har) men hur får jag den att ligga runt bokstäverna ? Hoppas ni förstår hur jag menar annars säg bara till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag förstår inte riktigt.
Vill du göra en vektoroutline på en text i jpg-format? Då får du använda pen tool och manuellt rita efter konturerna. Alternativet är att konvertera jpg-bilden till vektorformat och göra en path offset. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
ett ibland snabbare och enklare sätt är att öppna bilden i PS och göra en markering på allt som du inte vill ha med, välj sedan att skapa en Work Path av din markering och spara sedan denna med något bra namn .. När detta är gjort så kan man under File/Export välja att exportera "paths" till illustrator.
Detta går ibland mycket fortare än att först konvertera bilden till vektorgrafik och sedan lägga till paths. Dock så får man oftast direkt man öppnat upp filen i AI lägga till lite fler Anchor Points för att kunna förstora ordentligt om man har det behovet |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack det var kanon nu vet jag.
Jag har dock en fråga till om ni har tid ![]() Hur ändrar man storlek på bilder i illustrator ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Markera allt med markeringsverktyget, greppa en hörnpunkt och dra =) vill du skala enligt proportionerna så håll ner skift samtidigt som du drar.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ahh jag såg det nu att det stod på info om bilden.
Tack för all hjälp. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|