FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tänkte vara lite smått smart nu.
Frågar först innan man sätter sig och gör det hela. Har sökt igenom WN nu ett antal gånger. Är ute efter en databas som innehåller Postnummer till städer, städer till kommuner, kommuner till Län. Är det någon sitter på en sådan här? Har hittar kommuner till län på SCB, postnummer på Posten, och postnummer till städer, här på WN. Men ingen som passar mitt behov. Så finns det någon som sitter på en sådan här? Access, MySQL är att föredras. Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Det kanske inte är va du letar efter, men där finns några databaser att hämta med kmmuner och städer, har iofs inte kollat på de.
Alla Sveriges postorter Alla Sveriges kommuner |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Är ute efter en databas där all info är länkad ihop. Så att man tex. bara behöver ha stad i användar tabellen så får man fram: * Postnummer * Kommun * Län |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Stad->postnummer blir nog lite svårt, men tvärt om borde väl finnas. Själv har jag länge varit på jakt efter postnummer->longitud och latitud.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Ska se om jag kan hitta den länken igen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
longitud-latitud finns ju för städer (där man har satt en godtycklig mittenpunkt för staden ifråga).
Att köra stad->postnummer är ju lika lätt som att köra postnummer->stad... eller har jag missförstått något nu? :/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tyckte att det skulle vara trevligt att ha ett fullständigt register så jag började knåpa ihop ett nu. Har kommun->län, postnummer->postort, men saknar postort->kommun (eller postnummer->kommun om man så vill). Har nån dessa uppgifter så kan jag lägga in det också, så kan jag dela med mig av det hela när det är klart.
Robert: En stad kan ha flera postnummer, det är oftast bara de tre första siffrorna man kan få i stad->postnummer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Lyckades inte hitta den adressen jag var ute efter men jag hittade en gratis databas med Land,region,stad, longitud och latitud.
För länk till nedladning och annan info: http://drupal.org/node/19983 Ska dock leta vidare efter orginallänken eftersom den databasen även innehöll postnummer om jag kommer ihåg rätt |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|