FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Stötte idag på ett litet "problem" som jag inte har haft förrut. Jag vill välja ut ett fixt antal kolumner från en tabell. Tabellen kansek har 20 kolumner men jag vill bara hämta ut de 10 första. Hur gör jag? Har sökt som en galning efter en lösning men jag hittar inget vettigt. Allt detta ska göras i SQL, jag vill alltså inte behöva skriva alla 10 columnnamnen utan vill typ kunna skriva "select 10 first columns from table1". Anledningen är att jag vill att scriptet ska vara dynamiskt. Tacksam för svar. MVH Jimmie Pettersson Edit: Jag arbetar mot MySQL och InnoDB |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Antagligen menar du 10 första raderna och då skriver du i mySQL:
SELECT * FROM nisse LIMIT 0,10 och eventuellt på slutet " ORDER BY DATE ASC". Menar du verkligen att du ska ha kolumnerna så skriver du bara ut de kolumnerna SELECT svenne, arne, olle, pelle FROM nisse. Ganska basic så jag kanske missuppfattade din fråga? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du kan tyvärr inte göra det direkt med 1 SQL-fråga.
(http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/select.html) Vad du kan göra är att först hämta kolumnerna med: SHOW COLUMNS FROM tbl_name Och sen bygga upp en fråga dynamiskt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Mikael Simonsson: Tack för svaret, då var det som jag befarade. Jag får helt enkelt göra som du säger. Tack för svaret. MVH Jimmie Pettersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
DESC tbl_name |
|||