FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag ska till Shanghai under två veckor i Oktober, ska jobba ett par dagar men mesta tiden kommer jag att vara ledig. Jag har försökt läsa mig till vad som man inte får missa att se/göra men det är svårt att få något grepp om vad som gäller.
Så ifall det finns någon här som har bra koll på Shanghai så skulle jag verkligen uppskatta tips på vad jag bör se/äta/göra/osv. //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kom ganska precis hemefter att ha jobbat 2 veckor i Peking. Skulle egentligen ha flygit till Shanghai sista veckan men fick för mycket att göra. EXTREMT billigt är det i alla fall.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Söker du fortfarande efter tips?
Jag var i Shanghai en vecka under sommaren, tyckte inte att det var sådär "roligt". Hade tidigare varit i Peking under några dagar (var dock 2 år sen lr nå sånt) och det är betydligt mer intressant. Vet inte direkt hur varmt det är där nu, men under sommaren var det nästan odrägligt. Finns inga direkt spännande utflykter där (vad jag såg iaf), men ett tips är att åka taxi till t.ex. gamla kinesiska kvarter, gå runt lite där och fota sen taxi tillbaka. Jag åkte även en båtutflykt på floden som höll på i kanske 1-2 timmar vilket var ganska roligt och prisvärt. Finns en bunt såna utflykter, så välj noga innan/om du ska åka på en. Men annars är det ganska skoj att gå runt i staden och titta lite i butiker och så, med andra ord precis som i alla andra storstäder. Stadens största byggnad (utgår jag ifrån) är ett stort, gigantiskt torn som ligger ut mot floden. I källarvåningen finns det ett museum med stadens historia osv som varmt rekommenderas. Att åka upp i tornet kostar en del, men är helt OK om du uppskattar bra utsikter över en skyskrapefylld stad. Taxi i Shanghai är så extremt billigt att du antagligen inte kommer att fatta det, framkörningsavgiften ligger på c:a 10kr och sen kan du väl åka för kanske 1kr/min - i absolut värsta fall. Jag åkte t.ex. till ett varuhus (skulle köpa en datormus, min gick sönder) från hotellet. Denna resa tog c:a 20 minuter och kostade ungefär 13kr. Gällande maten kan jag nog bara ge ett tips; McDonalds och Thank God It's Friday. Maten där var under all kritik (enligt mig) och det enda som var ganska gott var på Pizza Hut, McDonalds (finns skitmånga över hela staden vad jag kunde se) och TGIF. Hittade en site som antagligen är aningen bättre än mina tips här. Och så till sist en liten saxning från en annan site: Citat:
Är lite trött just nu så texten ovan kan vara aningen osammanhängande/ konstig. Ursäktar mig isåfall. Återkommer om jag kommer på nåt mer under morgondagen/ikväll. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|