Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja hemsida - produkt eller tjänst

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-28, 17:35 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av fasko
Först och främst ett jätte tack för ett så utförligt svar
Jag var inte medveten om att sociala avgifter tar ut momsen men det är ju ganska logiskt nu när du skrivit det så bra.
Tar ut är kanske inte rätt formulering. Moms är en skatt som läggs på varor och tjänster. Om du anställer någon rör det sig om en anställning och sedemera en löneutbetalning. Där förekommer ingen moms.

Citat:
Originally posted by -fasko@Sep 26 2005, 19:09

Hur som helst spelar det ingen roll för företaget men Kalle får ett mycket bättre läge om han skaffar f-skatt då han både kan sänka sin vinst (mindre skatt) och dra av utgående moms. 25% billigare varor för sånt man kan dra av på.
Nja, 20% billigare. Momssatsen är 25%, vilket innebär att 20% av konsumentpriset utgörs av moms. Är du momsregistrerad betalar du moms som alla andra, men kräver tillbaka pengarna från Skatteverket.

Citat:

Kontenan av det hela är alltså att hur man än gör så tjänar man på skatten. Om Kalle inte har några inkomster har han skattefritt upp till ~16500, annars är det 30%.
Det är att jämföra med Ett AB (som i detta fall är enskild firma och inte AB) som annars skulle betala 50% skatt. Man tjänar alltså 20% skatt eller mer beroende på Kalles inkomster.
Nej. Bolagsskatten är 28%. Ett aktiebolag betalar 28% i skatt på sitt resultat.

Citat:

Dessutom tjänar man också en momskälla. Då kommer vi in på det som var oklart angående momsen.
I stället för att Ett AB sitter på en massa ingående moms så har en del av den (25000) överförts till Kalle. Det betyder att saker som man bara kan dra av en gång, t ex en dator (?), kan man nu dra av två gånger. En gång på Ett AB och en gång hos Kalle. Två inköp och två avdrag. Detta lönar sig om Ett AB har svårt att hitta utgifter som kan ses som avdragsgilla.
Nu får du allt försöka förtydliga vad du menar. Vem köper datorn, vem lyfter momsen och hur i hela friden dras datorn av två gånger?

Om företaget köper datorn för att själv använda den får den skrivas av på ett antal år enligt speciella regler. Förutsatt att företaget redovisar momsen månadsvis får företaget tillbaka momsen direkt.

Om företaget istället köper datorn för att sälja den till Kalle lägger företaget på moms vid försäljningen till Kalle. Om företaget inte gör någon vinst på försäljningen är ingående moms lika stor som utgående moms och effekten uteblir helt.

Citat:

Ett företag har en massa vinst och en massa ingåendemoms. Görs ingenting försvinner i princip alla pengarna (typ 70% om man drar av 25% och sedan 50%). På köpet betalar Kalle bara 30% i skatt medans Ett AB skulle betalat 50%.
Nu blev det dumt med att kalla det AB eftersom det inte är det. Jag är medveten om att ett AB inte skulle behöva betala 50%. Däremot skulle ett AB behöva betala 30% på vinst och vid en utdelning till ägare skulle ägaren få betala 30% till i form av kapital-(?)inkomst(om det inte blir 50%). Det är dock en helt annan fråga och jag ska inte betynga er med den.
Förutsätter du en relation mellan företaget och Kalle som du inte nämnt? Vad spelar det annars för roll hur mycket företaget skulle betala i skatt? Företagsbeskattningen är inte progressiv som löneskatten.

Aktieutdelning från ett AB omfattas rätt ofta av fåmansreglerna vilket innebär att utdelningen inte alltid beskattas som vinst av kapital.

Det jag har svårast att förstå är varför ett aktiebolag skulle tjäna på att sänka sin vinst. Att hitta avdragsgilla sätt att göra av med pengarna i ett bolag är inte alls svårt om man vill.

Citat:
Utan F-skatt - man tjänar skatteskillnader
Med F-skatt - man tjänar skatteskillnader och en till momskälla

Hoppas det inte är otydligt nu. Jag förstår (tror jag) hur det ligger till och har lärt mig en massa Tack så mycket än en gång

EDIT
Såg hubberts svar efter jag postat.
Förutom det andra jag skrivit ovan kan jag väl bara säga att företaget i fråga inte är mitt. En annan sak är väl att Kalle självklart ser till att skaffa lite kostnader som är relaterade.
Ha en fortsatt trevlig dag
Kalles kostander behöver inte vara direkt relaterade. Det beror på vilken verksamhet Kalle uppger. Om kalle uppger att han ska göra hemsidor och ha bilverkstad kan han köpa verkstadsutrustning och liknande för att laga sin bil för företagets pengar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-29, 11:52 #22
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Tar ut är kanske inte rätt formulering. Moms är en skatt som läggs på varor och tjänster. Om du anställer någon rör det sig om en anställning och sedemera en löneutbetalning. Där förekommer ingen moms.
Japp, har förstått det. Jag var nog för "insnöad" på att det fortfarande var en slags produkt man sålde.

Citat:
Originally posted by -jonny@Sep 28 2005, 17:35

Nej. Bolagsskatten är 28%. Ett aktiebolag betalar 28% i skatt på sitt resultat.
Som jag sa var "Ett AB" kanske inte så bra val av namn då detta handlar om egen firma. Anledningen var för att göra det tydligt att det var företag.

Citat:

Nu får du allt försöka förtydliga vad du menar. Vem köper datorn, vem lyfter momsen och hur i hela friden dras datorn av två gånger?
Om företaget köper datorn för att själv använda den får den skrivas av på ett antal år enligt speciella regler. Förutsatt att företaget redovisar momsen månadsvis får företaget tillbaka momsen direkt.
Om företaget istället köper datorn för att sälja den till Kalle lägger företaget på moms vid försäljningen till Kalle. Om företaget inte gör någon vinst på försäljningen är ingående moms lika stor som utgående moms och effekten uteblir helt.
Nej nej. Företaget köper en dator (köper i delar under 5000/st också så behöver man inte skriva av, tror jag). Sedan köper Kalle en annan dator. Två datorer, två avdrag.
I detta fallet är Ett AB (egen firma) och Kalle samma intresse. Släkt, vänner eller vad du vill.

Citat:

Förutsätter du en relation mellan företaget och Kalle som du inte nämnt? Vad spelar det annars för roll hur mycket företaget skulle betala i skatt? Företagsbeskattningen är inte progressiv som löneskatten.
Aktieutdelning från ett AB omfattas rätt ofta av fåmansreglerna vilket innebär att utdelningen inte alltid beskattas som vinst av kapital.
Det jag har svårast att förstå är varför ett aktiebolag skulle tjäna på att sänka sin vinst. Att hitta avdragsgilla sätt att göra av med pengarna i ett bolag är inte alls svårt om man vill.
Åter igen, sorry om det blev otydligt med "Ett AB".
Har du lust att ge exmpel på "avdragsgilla sätt" om man driver en enskild firma som sysslar med konsultverksamhet? Det jobbiga med Sverige är ju att alla fuskar och det handlar om att lära sig alla fula sätt att göra det. Tråkigt att det ska behöva vara så. Förra året fick det företaget vi pratar om betala typ 90% i skatt... Säkert inte bara statens fel och beror nog lite på egna fel, det vet jag dock inte så mkt om då det inte är jag som bokför och deklarerar.

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Kalles kostander behöver inte vara direkt relaterade. Det beror på vilken verksamhet Kalle uppger. Om kalle uppger att han ska göra hemsidor och ha bilverkstad kan han köpa verkstadsutrustning och liknande för att laga sin bil för företagets pengar.
Någon gång måste väl skatteverket säga nej? Vem som helst fattar väl att det i 9 fall av 10 är fusk i sånna fall? Det är ju inte så ofta som man har ett sånt företag som dessutom bara får in pengar via hemsidor och ut pengar via verkstaden..

Jag visste redan innan hur höga skatterna var. Men nu har jag insett att det i princip inte verkar spela så stor roll hur man gör, iaf inte tills man lärt sig mer.
Jag kan inte fatta hur man kan ta över 64% (30% soc avg + 30-50% ink skatt + 25% moms) i skatt från en människas arbete. Ska inte bli politisk men hur fan blir det så dyrt... Inte så konstigt att den egoistiska människan börjar leta efter kryphål. Jag antar att man får gapa och svälja ett par år tills man lärt sig hur det hela funkar.
fasko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-29, 12:28 #23
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Du har verkligen snöat in på det här :P
Ta inte med momsen i alla dina uträkningar, skall du driva verksamhet och rikta dig till företagare kommer du bara trassla till det om du hela tiden blandar in momsen på det sätt du gör. Pris till företagare ges alltid utan moms, till privatpersoner alltid med moms. När man fakturerar skall alltid moms läggas på (inte vid privat försäljning förstås).

Så skatten+soc.avgifterna blir inte 64% utan snarare 47% dvs om du fakturera för 10.000:- (exkl moms) får du vid 30% skatt behålla c:a 5.300:- själv.
Räknar du momsen som en "skatt" som tas från din inkomst skall du också räkna med de momsavdrag du själv skall göra. Men som sagt räkna inte med moms i dina exempel. Det kommer underlätta för oss andra här också.

Avdrag och kostnader, det finns en hel del som går att dra av även vid enbart webbdesign. Telefon, porto, resor till kunder, programvaror, datorer och annan kringutrustning, webbhotell, kontorsmöbler,
representation, kontorsmateriel, kontorsrum (sök i WN på det, speciellt regelverk) etc.

Men annars välkommen till verkligheten för oss företagare

Det är val i september nästa år...
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-29, 12:37 #24
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:

Nej nej. Företaget köper en dator (köper i delar under 5000/st också så behöver man inte skriva av, tror jag). Sedan köper Kalle en annan dator. Två datorer, två avdrag.
I detta fallet är Ett AB (egen firma) och Kalle samma intresse. Släkt, vänner eller vad du vill.
Men då förstår jag inte vad det ena har med det andra att göra?
Om Kalle köper en dator har det inget med företaget att göra. Företaget kan lika gärna köpa tre datorer om det ska vara så. Avskrivningstiden kan dessutom förkortas ner till ett år i särskilda fall. Jobbar du som datakonsult ska du kunna skriva av åtminstone en arbetsdator direkt per år - detta motiveras med att utvecklingen går så fort framåt inom området att en ett år gammal dator i princip är värdelös för en utvecklare som hela tiden måste ha "state of the art".

Citat:
Originally posted by -fasko@Sep 29 2005, 11:52

Har du lust att ge exmpel på avdragsgilla sätt om man driver en enskild firma som sysslar med konsultverksamhet? Det jobbiga med Sverige är ju att alla fuskar och det handlar om att lära sig alla fula sätt att göra det. Tråkigt att det ska behöva vara så. Förra året fick det företaget vi pratar om betala typ 90% i skatt... Säkert inte bara statens fel och beror nog lite på egna fel, det vet jag dock inte så mkt om då det inte är jag som bokför och deklarerar.
Det finns många småkostnader. Om företaget har ett kontor kan företaget köpa städutrustning såsom dammsugare, förbrukningsmateriel såsom skurmedel, toalettpapper och liknande. Det lär vara vanligt att kaffe och liknande inhandlas på kontorsvaruhus för att även användas i hemmet.

Datorer och kringutrustning som skrivare är helt ok. Förbrukningsmaterial lika så. Porto. Det beror på...

Citat:
Originally posted by -fasko@Sep 29 2005, 11:52

Citat:

Kalles kostnader behöver inte vara direkt relaterade. Det beror på vilken verksamhet Kalle uppger. Om kalle uppger att han ska göra hemsidor och ha bilverkstad kan han köpa verkstadsutrustning och liknande för att laga sin bil för företagets pengar.
Någon gång måste väl skatteverket säga nej? Vem som helst fattar väl att det i 9 fall av 10 är fusk i sånna fall? Det är ju inte så ofta som man har ett sånt företag som dessutom bara får in pengar via hemsidor och ut pengar via verkstaden..
Det finns ingen lag på att man måste göra bra affärer .
Om man rent hypotetiskt skulle göra detta så kan det ju vara bra att försöka hitta någon kund. Är Kalle en fuskare kanske han har en kompis som vill köpa en svets billigt och istället betalar en faktura för arbete på sin bil. Då finns det intäkter från den delen också, även om den delen går med förlust.

Citat:
Jag visste redan innan hur höga skatterna var. Men nu har jag insett att det i princip inte verkar spela så stor roll hur man gör, iaf inte tills man lärt sig mer.
Jag kan inte fatta hur man kan ta över 64% (30% soc avg + 30-50% ink skatt + 25% moms) i skatt från en människas arbete. Ska inte bli politisk men hur fan blir det så dyrt... Inte så konstigt att den egoistiska människan börjar leta efter kryphål. Jag antar att man får gapa och svälja ett par år tills man lärt sig hur det hela funkar.
Blanda inte in momsen igen. Momsen är fiktiv i företagsvärlden, den påverkar bara likviditeten.

EDIT: Hade missat lite formatering av citaten.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-29, 23:44 #25
Medlem

Medlem

Tack för svaren.

Företaget som ska dra av har varken kontor eller verksamhet som medför kostnader. Det är ren konsultverksamhet som dessutom ofta görs utomlands. Resorna är väl egentligen det enda man kan dra av mkt på... Därav problemet med att dra av för kostnader. Flera datorer kan man väl kanppast dra av om man inte använder mer än en dator i arbetet? En bärbar och en stationär känns som en gräns.

Momsen som jag "blandade in" i exemplet med total skatt var den moms man betalar när man köper mjölk på ICA, efter att man har tagit ut sina pengar från sitt företag.
fasko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017