FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||||||
|
|||||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Om företaget köper datorn för att själv använda den får den skrivas av på ett antal år enligt speciella regler. Förutsatt att företaget redovisar momsen månadsvis får företaget tillbaka momsen direkt. Om företaget istället köper datorn för att sälja den till Kalle lägger företaget på moms vid försäljningen till Kalle. Om företaget inte gör någon vinst på försäljningen är ingående moms lika stor som utgående moms och effekten uteblir helt. Citat:
Aktieutdelning från ett AB omfattas rätt ofta av fåmansreglerna vilket innebär att utdelningen inte alltid beskattas som vinst av kapital. Det jag har svårast att förstå är varför ett aktiebolag skulle tjäna på att sänka sin vinst. Att hitta avdragsgilla sätt att göra av med pengarna i ett bolag är inte alls svårt om man vill. Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||||
|
||||||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
Citat:
I detta fallet är Ett AB (egen firma) och Kalle samma intresse. Släkt, vänner eller vad du vill. Citat:
Har du lust att ge exmpel på "avdragsgilla sätt" om man driver en enskild firma som sysslar med konsultverksamhet? Det jobbiga med Sverige är ju att alla fuskar och det handlar om att lära sig alla fula sätt att göra det. Tråkigt att det ska behöva vara så. Förra året fick det företaget vi pratar om betala typ 90% i skatt... Säkert inte bara statens fel och beror nog lite på egna fel, det vet jag dock inte så mkt om då det inte är jag som bokför och deklarerar. Citat:
![]() Jag visste redan innan hur höga skatterna var. Men nu har jag insett att det i princip inte verkar spela så stor roll hur man gör, iaf inte tills man lärt sig mer. Jag kan inte fatta hur man kan ta över 64% (30% soc avg + 30-50% ink skatt + 25% moms) i skatt från en människas arbete. Ska inte bli politisk men hur fan blir det så dyrt... Inte så konstigt att den egoistiska människan börjar leta efter kryphål. Jag antar att man får gapa och svälja ett par år tills man lärt sig hur det hela funkar. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du har verkligen snöat in på det här :P
Ta inte med momsen i alla dina uträkningar, skall du driva verksamhet och rikta dig till företagare kommer du bara trassla till det om du hela tiden blandar in momsen på det sätt du gör. Pris till företagare ges alltid utan moms, till privatpersoner alltid med moms. När man fakturerar skall alltid moms läggas på (inte vid privat försäljning förstås). Så skatten+soc.avgifterna blir inte 64% utan snarare 47% dvs om du fakturera för 10.000:- (exkl moms) får du vid 30% skatt behålla c:a 5.300:- själv. Räknar du momsen som en "skatt" som tas från din inkomst skall du också räkna med de momsavdrag du själv skall göra. Men som sagt räkna inte med moms i dina exempel. Det kommer underlätta för oss andra här också. Avdrag och kostnader, det finns en hel del som går att dra av även vid enbart webbdesign. Telefon, porto, resor till kunder, programvaror, datorer och annan kringutrustning, webbhotell, kontorsmöbler, representation, kontorsmateriel, kontorsrum (sök i WN på det, speciellt regelverk) etc. Men annars välkommen till verkligheten för oss företagare ![]() Det är val i september nästa år... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||||
|
|||||||
Supermoderator
|
Citat:
Om Kalle köper en dator har det inget med företaget att göra. Företaget kan lika gärna köpa tre datorer om det ska vara så. Avskrivningstiden kan dessutom förkortas ner till ett år i särskilda fall. Jobbar du som datakonsult ska du kunna skriva av åtminstone en arbetsdator direkt per år - detta motiveras med att utvecklingen går så fort framåt inom området att en ett år gammal dator i princip är värdelös för en utvecklare som hela tiden måste ha "state of the art". Citat:
Datorer och kringutrustning som skrivare är helt ok. Förbrukningsmaterial lika så. Porto. Det beror på... Citat:
![]() Om man rent hypotetiskt skulle göra detta så kan det ju vara bra att försöka hitta någon kund. Är Kalle en fuskare kanske han har en kompis som vill köpa en svets billigt och istället betalar en faktura för arbete på sin bil. Då finns det intäkter från den delen också, även om den delen går med förlust. Citat:
EDIT: Hade missat lite formatering av citaten.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaren.
Företaget som ska dra av har varken kontor eller verksamhet som medför kostnader. Det är ren konsultverksamhet som dessutom ofta görs utomlands. Resorna är väl egentligen det enda man kan dra av mkt på... Därav problemet med att dra av för kostnader. Flera datorer kan man väl kanppast dra av om man inte använder mer än en dator i arbetet? En bärbar och en stationär känns som en gräns. Momsen som jag "blandade in" i exemplet med total skatt var den moms man betalar när man köper mjölk på ICA, efter att man har tagit ut sina pengar från sitt företag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|