FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Snabb fråga om bokföringen, sitter och kompletterar så det ska bli lättare översikt.
har en automatisk konteringsfunktion, vilket gör att när man krediterar en faktura så fixas allt från rätt konto och liknande direkt. Detta förutsätter dock att leverantören ifråga finns inlagd i registret och under rätt konto (tex. 6550). Fråga! Måste jag fylla i _alla_ leverantörer jag har, allt från telefoni till kontorsmaterial, eller räcker det om det framgår i pärmen där fakturorna sitter ? D.v.s sålänge jag själv vet att faktur 123 är leverantören ABC (vilket inte är så svårt att slå upp i pärmen heller), men ska det finnas i bokföringen ? Har ju lagt in Telia och liknande leverantörer som vi har att göra med löpande. Exempel Citat:
Och, måste Fakturanr finnas med? alla poster har ju verifikationsnummer som då överrenstämmer med fakturan. Rena vetenskapen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har alltid bara angett fakturanr i min bokföring, det är transaktionen som är intressant. Allt annat finns knutet via verifikationsnummer som du säger.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ah, tänkte väl det
![]() Följdfråga... När jag betalt en faktura så krediterar jag den såklart i bokföringen så de blir rätt där, och sätter in fakturan under rätt datum i pärmen. Men det räcker väl inte, ska jag skriva t.ex. "204" på fakturan, så man vet att det är verifikationsnumret ? Samt, ska jag printa ut kontoutdrag, dra en linje under betalningen och skriva verifikationsnummer där med ? Fick ovanstående tips av mor, men hon är lite överpedantisk, frågan är om man behöver va så noga? Är ju inte roligt då man skickar X antal fakturor per dag på skitsummor (och betalar lika många). Själva bokföringen i sig sköts av extern part, det är just pappershaneringen jag gör ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skriver verifikatnumret uppe i högra hörnet på verifikatet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|