FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag startade ett Handelsbolag (webbyrå) för ett tag sen och ska nu börja jaga kunder, men vem är det man ska prata med när man ringer upp något företag? Är det marknadsansvarig, ekonomiansvarig, webbansvarig eller chefen (VD:n) ?? Hur går ni till väga när ni skaffar kunder? Tacksam för svar ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle fråga efter marknadsansvarig om inte det finns så skulle jag prata med VDn!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ring till företagets växel, beskriv vad du vill snacka om och be att de kopplar dig till rätt person...?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skulle gissa att många bett växeln sålla bort försäljare. Själv får jag emellanåt försäljare som kommit igenom växeln eftersom de uppgett att de är journalister och inte att de vill sälja annonsplats i sina obskyra tidningar som jag aldrig hört talas om.
Bäst intryck är om du försöker ta reda på ett namn i förväg.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som jonny säger, att ha ett namn i förväg är bra. Ännu bättre är om du har någon referensperson som kan öppna dörren åt dig.
Har du gjort någon hemsida åt ett företag/förening tidigare? Kolla med deras kontaktnät. Är de nöjda med det du gjort kan du hjälpa dig mycket. Annars generellt, gäller att gå så högt upp som möjligt (undantag för stora företag) dvs VD. Han/hon kan ge dig information om vem som ansvarar för hemsidan. När du sedan tar kontakt med den ansvarige kan du hänvisa till VD:n. Ta också rätt på vem det är som beslutar om budgeten och har det slutgiltiga avgörandet om de skall köpa dina tjänster. När du marknadsför dig själv och dina tjänster skall du inte kommentera hur dålig/misskött deras befintliga hemsida är, även om den är det. Utan fråga istället vad de tycker är bra med hemsidan, vilken funktionen den har, vad det förväntar sig få ut av den, på vilket sätt den bidragit till mer försäljning, fler kontakter etc. Du kommer då med stor sannolikhet få rätt på vad det är som de inte är nöjda med. Jag vill påstå att ingen är till 100% nöjd med sin webbplats. Att känna till företagets verksamhet är en stor fördel när du pratar med dem. Om du inte gör det före du kontaktar dem (är att föredra) så fråga. Tyvärr är ju ett företag i Borås mycket aktiva att ringa runt och erbjuda "gratis" hemsidor vilket har förstört en del. Edit: Skaffar mina kunder genom de kontaktar jag får som freelancesäljare i en helt annan bransch och en del referenskunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur kan de erbjuda "gratis" hemsidor?
Är det inga dålda avgifter och en mall till alla sidor de gör? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men som dörröppnare verkar det fungera bra. De omsätter över 100 miljoner per år med en vinst på c:a 20% |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan också köpa kontaktuppgifter till personer som uppfyller vissa av dina kriterier, t ex om du vill ringa till 1000 företag som omsätter x kr, har x anställda, etc. Kontakta något CRM-företag och be om offert. Då får du, om möjligt, direktnummer till den som är ansvarig (dock rätt ofta dåligt uppdaterade data...).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|