Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lanseringspartner sökes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-06, 19:26 #1
ullbergs avatar
ullberg ullberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2003
Nykomling
ullbergs avatar

Hej!

Jag har köpt rättigheter och översatt ett dokument skrivet av en av världens främsta internetmarknadsförare, Mark Joyner. Enkelt uttryckt demonstrerar han vilka metoder han använt för att experimentera sig fram till effektiv marknadsföring på internet.

Jag behöver nu en partner för lansering av detta dokument i Sverige. Jag söker någon som har kontakt med många svenska internetentreprenörer eller marknadsförare som använder internet. Om du har ett nyhetsbrev eller säljer produkter inom något relaterat ämne kan det vara dig jag söker.

Mer information om dokumentet finns på:
www.scy.se/ciim

Jag kommer bara att sälja 500 exemplar av dokumentet. Jag bedömer att värdet på informationen minskar om det blir för många dokument i omlopp. Detta gör att jag troligen endast kommer att behöva en enda partner till hela projektet. Som partner får du en ersättning på ca 35% av försäljningspriset, alltså 543 kr/st för de första 350 exemplaren. Allt du behöver göra är att skicka ut ett mail till dina kontakter. Jag kan även erbjuda en speciell bonus till de kunder som kommer genom dig.

Om du känner att du är den lanseringspartner jag söker, skicka ett mail till mig på [email protected] så kan vi diskutera vidare!

Vänliga hälsningar

Tomas Ullberg
Scy Network

Kaffe? tomas.ullberg.se
Programmering? www.scy.se
ullberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 09:31 #2
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Hmm, det här låter nästen som värsta BS. Typ nån snubbe skriver böcker som beskriver hur folk ska bli framgångsrika och skapa stora förmögenheter ;D
Och när jag söker lite på den där Mark Joyner, så stärker det bara ännu mer min bild om detta.

I'M LEAVING SO HERE ARE MY SECRETS
by Mark Joyner
#1 Best-Selling Author of "MindControlMarketing.com"

Hmm, hittade redan hans document med lite simpel sökning på google.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 13:24 #3
ullbergs avatar
Nykomling

Nykomling
ullbergs avatar

Visst kan man säga att det är en snubbe som skriver böcker om hur folk ska bli framgångsrika. Precis som så många andra böcker om marknadsföring, eller hur? Man ska dock ha i åtanke att Joyner onekligen vet vad han pratar om. Det är inte många andra som jobbat med internetmarknadsföring i närmare 10 år och som fått 5 000 000 prenumeranter till sitt nyhetsbrev... B)

"I'm leaving so here are my secrets" handlar om paketet som innehåller all mjukvara han utvecklat genom åren. Han har nämligen mer eller mindre pensionerat sig (34 år gammal).

"#1 Best-Selling Author of 'MindControlMarketing.com'" handlar om hans tryckta bok som uppenbarligen sålt mycket bra även den.

Det är ju inte bara jag som säljer detta dokument, det finns både billigare och dyrare leverantörer om man söker lite. Det är dock bara jag som säljer den svenska versionen. Jag skickar även en svensk faktura så man slipper betala med kreditkort.
Oläst 2003-12-07, 20:13 #4
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Det är ju inte bara jag som säljer detta dokument, det finns både billigare och dyrare leverantörer om man söker lite. Det är dock bara jag som säljer den svenska versionen. Jag skickar även en svensk faktura så man slipper betala med kreditkort.
Vad hindrar andra i sverige att sälja den engelska versionen och skicka en faktura till sina kunder?
Finns säkert en hel del människor som läser engelska böcker än medelmåtta översättningar...

Lycka till för det lär du nog behöva...
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-08, 02:31 #5
ullbergs avatar
Nykomling

Nykomling
ullbergs avatar

Citat:
Originally posted by shike@Dec 7 2003, 18:13
Vad hindrar andra i sverige att sälja den engelska versionen och skicka en faktura till sina kunder?
Finns säkert en hel del människor som läser engelska böcker än medelmåtta översättningar...

Lycka till för det lär du nog behöva...
Hej!

Ett hinder är att det inte finns fler återförsäljarrättigheter att köpa. I övrigt så är det fullt möjligt att sälja den engelska versionen i Sverige. I den händelse att någon hellre läser den engelska versionen kan jag skicka med den också.

Tack för lyckoönskningen. /Tomas
Oläst 2003-12-13, 12:44 #6
Daggen
Guest

Daggen
Guest

Får onekligen hålla med dem andra, kan garantera dig att det spricker nästan! Att folk pröjsar ut 1000 spänn för sån smörja, är det väl bättre att dem köper annonsplatser för dem 1000? Det kommer dem nog längre med...
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 01:15 #7
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2003
Flitig postare

Jag köpte dokumentet (för 180 spänn, på engelska) och har nu snabbt bläddrat igenom de exakt 50 (slappt skrivna) sidorna.

De 17 första sidorna är bara introduktion utan egentligt relevant innehåll.

Under rubriken "Lessons Learned", ska själva "innehållet" i dokumentet komma. Det är en redovisning av statistik som bygger till stor del på Joyners egna sajter och då dessutom handlar om en amerikansk publik. Bland annat konstateras att den bästa dagen att skicka reklam i epost (!!!) är fredagar och den sämsta är onsdagar.

Efter veckodagsstatistiken kommer några sidors mumbo-jumbo om att när man skriver epostreklam är det bra att ha en intresseväckande ämnesrad och ett vänlig tilltal. Lite grand om den så kallade zeigarnik-effekten, det vill säga att folk tenderar att ta reda på mer om man skapar en spänning genom att exempelvis utelämna information (vilket förstås är grundläggande i all marknadsföring, även om det för Joyner verkar ha varit ett mirakel att upptäcka!).

Sen tycker han att det är bra att skicka eposten till rätt målgrupp. Det orkar jag inte ens gå in på här. Och så följer lite dravvel om att det är bra att skriva mottagarens namn i ämnesraden, för "What is the sweetest sound in the world? Why, the sound of your own name, of course." Usch.

"All clicks are not created equal" är nästa stora konstaterande. Några sidor som går ut på att det är bättre med 100 klick och 10 köp än 1000 klick och 1 köp.

På sidan 34 finns väl det första som åtminstone kan vara lite tankvärt. Han skriver nu att "Cheeseburger Traffic" (det vill säga mass-trafik, inköpt billigt) inte heller är fel. All trafik är bra -- även den dåliga -- (det är ungefär den motsägelsefulla nivån på hela texten för övrigt!)... Nåja: det intressanta: Det handlar om att ta hand om trafiken beroende på varifrån den kommer. Att få trafik från någon som söker efter porr när man själv säljer villaförsäkringar behöver alltså inte vara fel, om man tar hand om trafiken på rätt sätt (inte så konstigt förstås, men det "största" han lyckats säga hittills).

Vad gäller beställningsformulär konstaterar Joyner att det är bra att skriva att det är en säker betalning. Och så är det bra att visa dem vad de håller på att köpa (visa varukorgen alltså), att det är bra att ge pengarna-tillbaka-garantier och liknande.

Det är också bra att vid köptillfället upprepa säljargumenten. Eller till och med lägga till säljargument. Det är ett vanligt knep vid traditionell försäljning, men jag håller med honom om att det används alldeles för lite på webben (där det ju faktiskt är enklare)!

Iakttagelsen på sidan 38-39 är också lite intressant. Det visar sig att 32% fler beställningar genererats när man vid beställningen tvingas kryssa för rutan "Ja, jag vill beställa..." än när den rutan inte finns. Inte heller här har Joyner hittat på något nytt förstås! Det är ju så i all marknadsföring (vi människor tenderar att hålla fast vi vad vi säger, så om vi först säger ja så har vi större tendens att fortsätta säga ja i nästa steg). Det intressanta är väl att se det i siffror och i ett så konkret exempel.

Sidan 40 till 50 är så resultatet från en undersökning om användarna. Två år gammalt, baserat på amerikanska förhållanden. Osv...
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-13, 05:25 #8
ullbergs avatar
Nykomling

Nykomling
ullbergs avatar

efa,

1. Du kommer aldrig att kunna bedöma värdet av dessa tekniker genom att snabbt bläddra igenom dokumentet. Varför inte prova några av förslagen och mäta förändringen innan du bestämmer dig för om teknikerna är bra eller dåliga?

2. Det hela bygger på Joyners egna företag, så att det är hans webbplatser och hans publik är väl föga förvånande.

3. (!!!) kanske betyder att du tycker det är omoraliskt/olagligt att skicka reklam via e-post. I så fall kan jag berätta att det uteslutande handlar om e-post som mottagarna uttryckligen valt att ta emot (100% opt-in). Det är varken omoraliskt eller olagligt. Förvånar det dig att olika veckodagar ger olika resultat?

4. Angående mombo-jumbot om de psykologiska effekterna: Tänk om detta vore grundläggande i all marknadsföring... då skulle ju tv-kvällar och morgontidningar vara riktigt spännande... Tror du inte att många marknadsföringsintresserade - som är mindre kunniga och erfarna än dig - skulle behöva använda till exempel Zeigarnik-effekten oftare och mer medvetet?

5. Namnet i ämnesraden kanske är lite för amerikanskt, det håller jag med om. Beror ju som sagt på vilken målgrupp man har.

6. "All clicks are not created equal" är ju inte i sig något konstigt koncept, men ändå något man måste tänka på. Åter igen kanske dokumentet vänder sig till mindre erfarna än dig. Samtidigt är det lätt att lockas räkna klick istället för att räkna kunder, eller hur?

7. Kul att du åtminstonde finner Cheeseburger Traffic intressant...

8. Kommentarerna angående avsnittet om beställningsformuläret håller jag med om, även om jag tror att det var produktens fördelar och inte varukorgen Joyner syftade på.

9. Du tycker att check-boxen i beställningsformuläret är självklart, men hur många webbplatser använder detta knep? Det är inte säkert att idéerna som presenteras måste vara helt unika för att de ska öka försäljningen på webbplatsen.

Tomas Ullberg
www.scy.se/nyhetsbrev
Oläst 2004-01-13, 06:03 #9
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Själv tycker jag att detta är ren smörja. Hela dokumentet bygger på en persons erfarenheter för ett internet i utvecklingsskedet, då det expanderade och hade väldigt få aktörer på marknaden överhuvudtaget.

Nu släpps de flesta domänerna fria. Marknaden blir större. Därmed kan inte samma marknadsföring tillämpas, eftersom det inte ger samma genomslag som innan. Därför är många saker redan självklarhet i den smörja du säljer och ny marknadsföring behövs för att göra en unik i sitt slag.

Tiderna ändras - marknaden ändras och även marknadsföringen. Lite ekonomipåläsning istället skulle vara på plats tycker jag.

Men visst säljer dokumentet. Det finns många företag som säljer kurser om ingenting och tar betalt för detta. Sånt är marknaden.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-13, 07:05 #10
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by ullberg@Jan 13 2004, 03:25
1. Du kommer aldrig att kunna bedöma värdet av dessa tekniker genom att snabbt bläddra igenom dokumentet. Varför inte prova några av förslagen och mäta förändringen innan du bestämmer dig för om teknikerna är bra eller dåliga?
Jag har vad jag minns inte påstått att teknikerna inte fungerar. Det som inte fungerar är Joyners ”dokument”.

Citat:
2. Det hela bygger på Joyners egna företag, så att det är hans webbplatser och hans publik är väl föga förvånande.
Inte förvånande, nej. Men begränsande. Han är inte alls tillräckligt noga med att redovisa omständigheterna för de "försök" han gjort; vilka produkter har han salufört? mot vilken målgrupp? på vilken marknad? under vilken period?...

Citat:
3. (!!!) kanske betyder att du tycker det är omoraliskt/olagligt att skicka reklam via e-post. I så fall kan jag berätta att det uteslutande handlar om e-post som mottagarna uttryckligen valt att ta emot (100% opt-in). Det är varken omoraliskt eller olagligt. Förvånar det dig att olika veckodagar ger olika resultat?
Det förvånar mig att amerikansk statistik från några år tillbaka, baserad på ett urval som vi inte känner till, i Joyners rapport presenteras som en allmängiltig lag. Att mottagligheten för reklam är olika beroende på veckodagar, tid på året, tid på dygnet med mera är inget konstigt -- så bättre vore om Joyner diskuterade detta fenomen i sig istället för vilka procent han haft i sina nyhetsbrerv.

Citat:
4. Angående mombo-jumbot om de psykologiska effekterna: Tänk om detta vore grundläggande i all marknadsföring... då skulle ju tv-kvällar och morgontidningar vara riktigt spännande... Tror du inte att många marknadsföringsintresserade - som är mindre kunniga och erfarna än dig - skulle behöva använda till exempel Zeigarnik-effekten oftare och mer medvetet?
Tv-kvällar och morgontidningar är bevisligen riktigt spännande: De säljer ju!

Givetvis skulle fler behöva använda sig av Zeigarnik-effekten! Det betyder inte att Joyners redovisning är bra.

Citat:
5. Namnet i ämnesraden kanske är lite för amerikanskt, det håller jag med om. Beror ju som sagt på vilken målgrupp man har.

6. "All clicks are not created equal" är ju inte i sig något konstigt koncept, men ändå något man måste tänka på. Åter igen kanske dokumentet vänder sig till mindre erfarna än dig. Samtidigt är det lätt att lockas räkna klick istället för att räkna kunder, eller hur?
Ja.

Citat:
7. Kul att du åtminstonde finner Cheeseburger Traffic intressant...

8. Kommentarerna angående avsnittet om beställningsformuläret håller jag med om, även om jag tror att det var produktens fördelar och inte varukorgen Joyner syftade på.
Som jag läser honom menar han (a) att man ska redovisa exakt vad kunden är i färd att köpa, utan dolda kostnader etc och (B) att man ska repetera (och gärna lägga till) säljargument(en).

Citat:
9. Du tycker att check-boxen i beställningsformuläret är självklart, men hur många webbplatser använder detta knep? Det är inte säkert att idéerna som presenteras måste vara helt unika för att de ska öka försäljningen på webbplatsen.
Det är inget fel på grundprinciperna som Joyner försöker presentera. Prorblemet är att han presenterar dem som sina egna, bygger dem på ett mycket smalt underlag, vägrar se dem från ett mer teoretiskt synsätt som fungerar i längden och dessutom skriver rätt dåligt.

Läs något annat istället! Prova till exempel alldeles nyutgivna ”Övertyga på Internet, kokbok för digitala påverkare” av Mattias Malmnäs och Karin Bille. Billigare, på svenska från början och framför allt: Betydligt bättre (även den i en nivå som passar ”de mindre erfarna”, som du skriver)!

Erik

Edit: Rättade till några stavfel och förtydligade några ord.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017