FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Goddagens,
Det började i förmiddags med en rejäl hög med MAILER-DAEMONS-mejl i lådan och sen dess har det trillat in ett tiotal MDs med några minuters mellanrum. Alla spamrelaterade felutskick - med "min" mejl som avsändare. Jag använder catch-all på denkwebb.com, vilket jag annars tyckt varit smart i många situationer. Men att jag nu ska behöva ta emot hundratals mejl i timmen är en aning irriterande. Jag undrar nu: 1) Kan jag stoppa detta på något sätt? Vanlig blockering fungerar -som ni säkert förstår- inget vidare. 2) Jag ANTAR att jag inte kan åka illa ut för detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Med ett hyffsat filter ska de väl inte va så svårt att skicka alla MD's till papperskorgen iaf? :)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
2) Mailen är troligen till _DIG_ och ingen annan (om du inte delar ut adresser till andra). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren!
1) Jo, förvisso kan filter plocka bort alla MDs, men vill samtidigt inte bli av med alla MD ifall jag nån gång verkligen skickar fel. 2) Skrev lite otydligt, men de utnyttjar catch-all. Avsändarna är t.ex [email protected], [email protected] o.s.v. Tvekar på att det är till mig... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
--------------------------------------------
Hrrm! Skulle kanske ha läst ditt inlägg lite bättre innan jag skrev allt nedan, men nu får det stå kvar. ![]() Angående vad som kan hända är att någon som får ett av spammailen med din domän som avsändare kan rapportera det till t.ex. SpamCop och så blir du svartlistad där ett tag och får kanske problem med att nå folk eftersom dina mail blockeras av antispam-filter. -------------------------------------------- Jobbigt! Kanske är det nån spammare som satt din domän som avsändare på sina utskick. De "slumpar" ju mottagare från sina listor med insamlade adresser. Om jag har förstått det hela rätt slumpar de även fram avsändarna från samma listor, så man kan lika gärna stå som avsändare till spammet, som som mottagare. Men det finns andra tänkbara förklaringar också. T.ex. så maskerar sig en del virus/maskar nuförtiden som "studsade mail". Jag har fått en drös såna de senaste veckorna. Det ser ut som att ett mail jag har skickat har kommit i retur, och så skickas det med en fil som de påstår är originalmailet. Dessutom har jag den senaste tiden nästan drunknat i spam på tyska (finns tydligen en engelsk version också). I dessa mail har det liksom för dig använts diverse alias (som inte ens finns) under min domän, men när jag kollar i headern ser jag att alla egentligen gått till ett och samma alias (som finns). Jag får både själva spammailen, plus en drös studsar där det står att jag försökt skicka dessa spam till andra. Det kanske är såna här du får? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det räcker att dem stortsett får tag i en domän. Sedan skiter dom i ifall det är catch-all eller inte. Trodde först att det var egennamn som konto men är det random så är det annorlunda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Mm ett tråkigt problem får 300 mail om dagen som är sån skit....
Tyvärr... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Tyvärr känns det som att tiden när man kunde ha catch-all aktiverat är förbi, om du har möjlighet så löser du ju nästan alla problem om du avaktiverar den iom att servern kommer säga till mottagaren att den ogiltiga adressen inte är giltig. Du hjälper ju då därmed spammottagaren hehe
För den oinvigde så är det catch-all funktionen som tillåter att alla mail till en domän hamnar under samma regel, dvs *@domän.tld exempelvis går till ett visst popkonto osv. Köpte en ganska kort .com domän för några månader sedan, och när jag la upp den på servern gick den ner första dygnet just pga detta problem du nämner + att människor angav den som falsk-email vi registrering. Tråkigt men så är det :/ Hade även ett problem att en av mina domäner var som defaultkod i ett populärt script, och användarna glömde att ändra. Citat:
Thomas
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, det är verkligen bedrövligt vad spammarna har förstört emails möjligheter.
![]() Ett tips angående emailalias är att istället för catch-all sätta upp ett unikt alias för alla viktiga ställen där man registrerar sig. Blir ett alias spammat är det enkelt att att byta ut det, eftersom man vet precis var man använder den. T.ex. wn@..., paypal@... osv.. På det här viset har jag fått ned mängden spam till färre än tre om dagen. ~ Helena |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Har du luskat mer i vad felet är ... Är det på IP-nivå dom blockar dig? Är det när du skickar från Nextgentel's smtp, eller din server eller både och? Du vet att du från dina script kan skicka mail från vilken server som helst bara du har relay för din domän på den? Thomas
![]() |
Svara |
|
|