FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Laddade igår ner webbläsaren firefox. Firefox stoppar alla reklam-popups automatiskt. Som tillval laddade jag ner "Adblock". Numera kan jag surfa runt på aftonbladet, tv.nu, ja i stort sett varenda hemsida på internet utan att ens se den reklam de har integrerar i designen (bilder m.m). I stort sett helt reklamfritt är det.
Tilläggas bör att man även måste lägga in visa ord i Adbock, t.ex. *ads* *http://ad* *doubleclick* och några få till. Sedan stoppas alla reklambilder som relaterar till de orden. Man kan även enklelt högerklicka på en reklambanner på vilken sida som helst och välja "stoppa denna banner i fortsättningen". Det är så effektivt att jag blir orolig för oss som har innehållssidor och är beroende av reklam. Snart kommer den förmodligen också att ta bort google textannonser och likande. Vad tror ni, är det början till slutet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I så fall borde det väl redan ha slutat med tanke på att sådana reklamblockerare funnits i ett antal år nu. Vad man har sett är ju att textlänkar har ökat ganska kraftigt, och de stoppas ju inte heller av några reklam-blockerare vad jag vet. Tror istället att detta har lett fram till bättre reklam. Textlänkar (åtminstone AdSense) har ju dessutom den fördelen att annonserna har ett för besökaren intressant innehåll.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om jag ska vara helt ärlig så tror jag knappast att detta är "början till slutet". Bara för att man kan göra detta innebär det inte att alla användare kommer att göra det. Jag vill t.ex. inte ha någon form av annonseringsblockering (dock har jag pop-up-blocker, såklart
![]() Och om en majoritet av webbanvändarna kommer att börja blockera annonser kommer det säkert att utvecklas något sätt att undgå denna reklamblockering. Stora företag har en tendens att lära sig gå runt olika "problem" av denna typ. Edit: håller helt med dig Baltiz... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl lite samma sak som när man sätter upp "Ingen reklam, tack" på sin brevlåda.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Per, det är det inte.
Aftonbladet.se lever pga reklamen som visas. Om du blockar den finns det inget aftonbladet.se, hur ska du då kunna läsa den sidan? Till skillnad från inge reklam tack på dörren så får jag inte ut något utav det mer än att det är en massa erbjudanden..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
"Tyvärr" så blockar adblock även google adsense. Det kommer att bli ett problem på sikt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
grazzy, vilken syntax ska jag lägga in i adblock för att kunna blocka google adsense?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kod:
http://pagead2.googlesyndication.com/* |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
sörj inte, det går enkelt att lura adblock-program som tex firefox använder sig av (så länge man inte blockar alla bilder från en hemsida). Det gör du ju genom att ge bannerbilder ett nytt namn tex en gång per dag (www.exempel.se/asdf.gif -- fdsa.gif osv) via ett finurligt script.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|