FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag tänkte lägga in lite php i min hemsida som är skriven i html. Jag tänkte göra som det står här:
www.spiderpro.com/bu/buphph001.html Det vill säga lägga in: AddType application/x-httpd-php .php .html i .htaccess. Finns det någon större nackdel med det jämfört med att ha .php? Funkar det att göra så på i stort sett alla webhotell där man kör php? Tänkte byta snart.. Känns som om det inte borde bli några problem, men paranoid som man är ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det inte smidigare att mod_rewrite:a alla .html till .php?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag är inte insatt i mod_rewrite så jag vet inte. Finns det någon större fördel med det sättet så är det ju intressant. Annars känns det som sättet med .htaccess är rätt smidigt det med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
mod_rewrite ändrar du i .htaccess filen, bara en rad som behövs så kan du skriva:
index.html så läser den sidan: index.php |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om man kör mod-rewrite så redirectas html till php. Då får jag döpa om sidorna till php vilket är okej. Men frågan är hur det blir med pagerank och google i såna fall om det finns länkar som går både till .php och .html. Det är det jag är lite orolig för. Skulle man bara ändra så att alla html-sidor parsas som php skulle man ju varken behöva döpa om dem eller riskera problem med google.
Såg att den metoden jag tittade på först är lite säkrare också ![]() Just nu känns det som om den metoden passar mig bäst. Men jag kan mycket väl ha förbisett nån nackdel med den. Säg gärna till i såna fall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Med mod_rewrite så redirectas inte besökaren, utan servern skickar ut sidan så att klienten tror att den är på .html-sidan, vill bara förtydliga det. Detta påverkar inte PR någonting, eftersom Google fortfarande tror att sidan heter .html (så länge alla dina länkar pekar på .html förstås).
Men för att försöka knyta ihop det hela, och svara på din första fråga så är det nog smaken som avgör vilken metod du väljer. Båda förslagen innebär ju att du ändrar lite i .htaccess. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag tror jag gör så här:
1. Parsa html som php. 2. Döpa om interna länkar så att filändelsen inte ingår i länken. Sen kan jag döpa om dem till vilket filnamn jag vill utan att det spelar nån roll. Synd att man inte tänkte på det när man designade sidan från början. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|