Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Betalning till STIM - server i USA

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-19, 11:17 #1
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Hej,

Satt och funderade lite över roliga projekt att jobba på och jag funderade på att bygga ett system för nätradio. Men som de flesta vet här så är servrar med mycket bandbredd mycket billigare i USA än här i Sverige.

Fråga 1
Om jag startar en svensk sida med nätradio och betalar till STIM och lägger servern i USA. Måste jag då även betala "licens"avgifter i USA?

Fråga 2
Om man betalar pengar till STIM får man då använda nedladdade MP3or när man sänder eller måste man gå ut och köpa alla skivor?

Jag kommer nog inte att starta något sådant här projekt men jag har suttit och funderat på de här frågorna ett par dagar nu och jag tänkte att jag frågar här. Brukar finnas några ess här inne som har koll på sådana här grejer.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-19, 19:34 #2
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Väldigt intressant! Skulle ju underlätta betydligt om man inte behövde betala till stim.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-19, 19:46 #3
jimmies avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
jimmies avatar

Citat:
Originally posted by T.Å@Feb 19 2005, 19:34
Väldigt intressant! Skulle ju underlätta betydligt om man inte behövde betala till stim.
Du måste betala någonstans. Man slipper det inte utan i USA så betalar man också royalties. Men det jag undrar om är om man kan åka på att få betala på båda ställena om man har verksamheten i Sverige men servern i USA.

Jag har skickat iväg ett mail till STIM, får väl se när jag får svar. Jag tänkte mest om det var någon här som hade någon erfarenhet av detta
Oläst 2005-02-20, 10:36 #4
andhols avatar
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Medlem
andhols avatar

Citat:
Originally posted by jimmie@Feb 19 2005, 11:17
Fråga 2
Om man betalar pengar till STIM får man då använda nedladdade MP3or när man sänder eller måste man gå ut och köpa alla skivor?
Nu är ju detta en ren definitionsfråga kring om du kommer sprida mp3-filen eller innehållet i den... Men detta står i alla fall att läsa om spridning av mp3 på stims hemsida:

Citat:

Om man vill sprida Mp3-filer som komprimerats och konverterats från t.ex. en cd-skiva, krävs dessutom skivbolagets tillstånd eftersom det är skivbolaget som äger inspelningen. Man når skivbolagen via deras intresseorganisation Ifpi (International Federation of Phonographic Industry) [email protected]
Källa: EDIT: eftersom jag tydligen inte fick skapa en klickbar länk förstörde den layouten... men texten finns på stim.se

Kan tyvärr detta lite för dåligt, men om man framför musik offentligt (radio) kommer väl även SAMI in i bilden?

/Anders Holgersson
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-20, 10:53 #5
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Vad ligger kostnaden per låt? Hur fungerar det där
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-20, 10:55 #6
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Är det Stim och SAMI som gäller även om man "sänder" från USA?
Oläst 2005-02-20, 10:57 #7
jimmies avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
jimmies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av andhol
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
Fråga 2
Nu är ju detta en ren definitionsfråga kring om du kommer sprida mp3-filen eller innehållet i den... Men detta står i alla fall att läsa om spridning av mp3 på stims hemsida:

Citat:

Om man vill sprida Mp3-filer som komprimerats och konverterats från t.ex. en cd-skiva, krävs dessutom skivbolagets tillstånd eftersom det är skivbolaget som äger inspelningen. Man når skivbolagen via deras intresseorganisation Ifpi (International Federation of Phonographic Industry) [email protected]

Källa: EDIT: eftersom jag tydligen inte fick skapa en klickbar länk förstörde den layouten... men texten finns på stim.se

Kan tyvärr detta lite för dåligt, men om man framför musik offentligt (radio) kommer väl även SAMI in i bilden?

/Anders Holgersson
Det finns ett avsnitt på STIM som behandlar nätradio och dess licensavgifter och det är STIM man betalar till. Då får man sända vilken musik man vill men det jag undrade med fråga 2 var om man var tvungen att köpa all musik eller om man kunde ladda ner den då man betalt för rättigheterna att sända ut den.
www. stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/B10762EC7F1D290FC1256CB800376057
Oläst 2005-02-20, 14:06 #8
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Utöver STIM (och SAMI), så tillkommer IFPI och det är det som verkligen kostar pengar. Senast jag talade med dem så handlade det om femsiffriga belopp som minimal grundavgift. Per månad, alltså. Dom skulle införa något nytt system mer anpassat för mindre webbradiostationer och liknande, men jag tror inte det hänt något (åtminstone har dom inte hört av sig angående det, vilket dom skulle göra).
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-20, 16:09 #9
andhols avatar
Medlem

Medlem
andhols avatar

Det jag menade var ungefär det som henrik refererar till. Personen som "gör" mp3 filen måste alltså ha tillstånd från Ifpi för att få skapa filen och kunna sprida den. Men om du laddar ner den från någon som har detta tillstånd borde inget hindra dig från att bara betala STIM (samt eventeuellt SAMI?) vid användande av den.

Vi för just denna frågeställning med STIM, SAMI samt Ifpi gällande musiknyttjande inom en förening här i landet. Det är klurigt och hårddrar man det så verkar det som att STIM och SAMI egentligen inte bryr sig om hur en person kommer över musiken bara man betalar när man använder den inom de områden som gör att man betalar STIM och SAMI. Skivbolagen är dock av en helt annan uppfattning och frågor hamnar mellan de olika organisationerna mest hela tiden.

/Anders Holgersson
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-22, 13:29 #10
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Citat:
Originally posted by jimmie@Feb 19 2005, 20:46
Jag har skickat iväg ett mail till STIM, får väl se när jag får svar. Jag tänkte mest om det var någon här som hade någon erfarenhet av detta
Har det dykt upp något svar?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017