FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Satt och funderade lite över roliga projekt att jobba på och jag funderade på att bygga ett system för nätradio. Men som de flesta vet här så är servrar med mycket bandbredd mycket billigare i USA än här i Sverige. Fråga 1 Om jag startar en svensk sida med nätradio och betalar till STIM och lägger servern i USA. Måste jag då även betala "licens"avgifter i USA? Fråga 2 Om man betalar pengar till STIM får man då använda nedladdade MP3or när man sänder eller måste man gå ut och köpa alla skivor? Jag kommer nog inte att starta något sådant här projekt men jag har suttit och funderat på de här frågorna ett par dagar nu och jag tänkte att jag frågar här. Brukar finnas några ess här inne som har koll på sådana här grejer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Guest
|
Väldigt intressant! Skulle ju underlätta betydligt om man inte behövde betala till stim.
|
||
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag har skickat iväg ett mail till STIM, får väl se när jag får svar. Jag tänkte mest om det var någon här som hade någon erfarenhet av detta |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Kan tyvärr detta lite för dåligt, men om man framför musik offentligt (radio) kommer väl även SAMI in i bilden? /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Vad ligger kostnaden per låt? Hur fungerar det där
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Guest
|
Är det Stim och SAMI som gäller även om man "sänder" från USA?
|
||
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
www. stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/B10762EC7F1D290FC1256CB800376057 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Utöver STIM (och SAMI), så tillkommer IFPI och det är det som verkligen kostar pengar. Senast jag talade med dem så handlade det om femsiffriga belopp som minimal grundavgift. Per månad, alltså. Dom skulle införa något nytt system mer anpassat för mindre webbradiostationer och liknande, men jag tror inte det hänt något (åtminstone har dom inte hört av sig angående det, vilket dom skulle göra).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Det jag menade var ungefär det som henrik refererar till. Personen som "gör" mp3 filen måste alltså ha tillstånd från Ifpi för att få skapa filen och kunna sprida den. Men om du laddar ner den från någon som har detta tillstånd borde inget hindra dig från att bara betala STIM (samt eventeuellt SAMI?) vid användande av den.
Vi för just denna frågeställning med STIM, SAMI samt Ifpi gällande musiknyttjande inom en förening här i landet. Det är klurigt och hårddrar man det så verkar det som att STIM och SAMI egentligen inte bryr sig om hur en person kommer över musiken bara man betalar när man använder den inom de områden som gör att man betalar STIM och SAMI. Skivbolagen är dock av en helt annan uppfattning och frågor hamnar mellan de olika organisationerna mest hela tiden. /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
|
||