FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag ska ge mig på att skaffa mitt första hemmabiosystem + en plasma. Är ganska grön på detta och undrar om ni har några råd.
Det jag prioriterar är att få ihop mina videosignaler till tv'n då denna har begränsat med ingångar. Saker som ska kopplas ihop: Gammal hederlig VHS spelare: SCART + L/R RCA XBox: SCART (RGB SCART) + optisk ljud (har ej spec i huvudet) + att ta höjd för en digitalbox som ej är inköpt ännu + ev. dvd spelare De flesta sk "hemmabiopaket" är väl "bara" förstärkare + x antal högtalare så då undrar jag vilka videomöjligheter som finns? Prioriterar att få ihop dessa videokällor via en enhet hellre än att ha bra ljudkvalitet etc. Budget är begränsad till runt 6000kr. Någon som har något förslag på högtalare + reciever för denna peng? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
6000 är inte mycket för ett bra paket, vi köpte senast ett paket värt 27 000 med en viss rabatt, tro mig, ljudet är BÄTTRE än på bio
![]() Kolla här: http://www.hemmabiobutiken.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Jag sa inte att jag ville ha ett bra paket!
![]() Tack för länken iaf, jag ska läsa deras hemmabioskola... ![]() Har pysslat med musik tidigare så jag har mycket ljudprylar liggandes som kanske kommer till nytta, bla 12kanalig AD/DA omvandlare, Ljudkort för 17papp etc.. =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Köp projektor istället för plasma, mycket större och bättre bild, billigare och häftigare, och du får mer pengar att lägga på ljudet. Plasma = modenyck.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Är projektor bild bättre än plasma? Sen när?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Smaken är som baken, plasma eller projektor ... Är det nyheter, sport eller liknade föredrar jag plasma är det dvd så har jag varierat det senaste.
Vore jag du och letade högtalare + reciever för 6k skulle jag kolla mest på begagnatmarknaden. Där finns många bra affärer att göra och många fanatiker som säljer billigt för att kunna köpa "top of the line" samma dag den släpps. Vad det gäller plasma så är det lika bra att vänta tills man har lite mer extrapengar över. En billig plasma förstör oftast allt, då kan man likaväl kolla på vinden om tidigare granne har lämnat kvar nån tv när dom flyttade. Thomas
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag rekomenderar också projektor för hemmabio, kanske i en kombination med en plasma. Jag startar iaf. inte projektorn för att kolla vädret =) Med motorduk och projektorn snyggt monterad så syns prylarna inte om de inte används. Och då har du ändå några tusen över om man jämför med en plasma. Men smaken är som baken =)
Mina prylar är kedjekopplade då alla enheter (video, dvd och digitaltv-box) stödjer detta via scart (alla har dubbla scarts som släpper signalen rakt igenom om enheten inte är påslagen) således startar man bara den enhet man vill använda. Projen får sin signal från en aktiv splitter vid tv'n. Finns ingångsväljare att köpa annars om man inte har den möjligheten. Har men t.ex. en projektor med många ingångar kan det ju lösa sig den vägen också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Och nuförtiden har de flesta nya receivers videoswitching och kan skicka allt som komponent/s-video/komposit vidare till plasma/projektor. Dyrare receivers har DVI/HDMI switch. Fördelen är att tex koppla in video, tv-spel, tv, mm via s-video, komponent osv till receivern och sen en komponent/DVI/HDMI kabel till plasma/projektor.
Du har även lipsync om det är plasma som är aktuellt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Ok, förtydligande.. =)
* Jag ska köpa en vettig hdtv-klar plasma, inget billig märkesskräp, men en halvdyr no-brand. Där behöver jag inga råd... =) * Projektor är inget allternativ. Jag har 3m i tak och en takplafond i hela taket så ingen projektor där. * Jag föredrar ett snygg hem snarare än brummande teknik, sladdar och annat oestetiskt i vägen. * Mina krav är inte allt för höga. Jag tittar inte så mycket på tv, men i nuläget så håller den på att pajja helt (7år gammal) + att folk är lila i ansiktet på vänster sida av bilden (nej, det är inte magnetfält) * Jag tror inte begagnatmarknaden är så jätteintressant då priserna rasar och modeller spottas ut i takt med att standarderna når marknaden. Många affärer har tom nyare och bättre grejjer som är billigare prissatt än sina tidigare modeller =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
Thomas