FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu har jag gjort det som jag en gång lovade mig själv att aldrig göra... registrerat IDN-domäner.
![]() Ett litet smakprov: entré.se entré.com orkidé.se orkidé.com läsk.com tå.se åke.com åk.com ån.com ål.se Vad är eran inställning till IDN-domäner? Skulle vara intressant att ta del av era åsikter, kommentarer och allmäna funderingar kring detta i denna tråd. Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hittills har IDN-domäner varit en flopp, alla fall på den svenska marknaden. Frågan är om man kan lära en gammal hund att sitta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
entré.se
entré.com orkidé.se orkidé.com Tycker jag verkar helt onödiga att registrera. Man måste väl äga domänerna utan specialtecken också? Jag menar, för att få ha entré.se så måste man ha entre.se? Att göra é kräver extra knapptryck av mig, och när det ändå fungerar med e, varför bry sig? De med ÅÄÖ i känns mer befogade att ha, även om man inte kan lära gamla hundar sitta så kan man kanske lära valparna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
som jag ser det så är IDN-domäner ganska bra när ur marknadsföringssyfte. Vissa namn kan bli svårt komplicerade att marknadsföra utan "åäö" etc... personligen använder jag IDN-domäner för den polska marknaden där många ord innehåller specialtecken -- där kan det vara ganska komiskt ibland och konstiga namn kan uppstå, tex som i svenskan "höra.nu" ;-)
kan tänka mig att det kan vara ett bra domän för någon forskningsgrupp som forskar inom hörseln, men använder man "o" istället för "ö" så blir det ju lite "pimpigt" istället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
VIP
|
Tack vare att det svenska språket har så otroligt många ä,ö - samt att dessa bokstäver även finns i tyskland - så känns det väldigt naturligt att IDN kommer dominera domänbranschen i Tyskland, Asien och skandinavien inom 2 år! (i den ordningen)
Allt handlar egentligen om Microsoft som ska uppdatera XP och Win 2000 till nya Longhorn. Det är ett väldigt viktigt för några väldigt stora Internetländer: Tyskland, Korea, Japan, Kina, Sverige, Danmark etc. Tyskland har 255 000 IDN domäner registrerade under .DE. Jämför det med Sveriges 296 000 totala registrerade domäner.. Ta en titt på länder som Korea, Japan och flera andra asiatiska länder. Latinska bokstäver "makes no sence" för dem överhuvudtaget. Där är det endast IDN bokstäver som är intressant egentligen. Dessa länder är extremt väl utvecklade för övrigt och det borde vara av största intresse för dem att kunna skriva naturligt på internet. Men det är ju samma med sverige och tyskland, det är ju på intet sätt naturligt för oss att "undvika" å,ä,ö! Jag ser redan en viss öppning för IDN, tack vare Mozilla! På vissa domäner ser jag att över 30 % av besökarna använder Mozilla, samtidigt hör jag rapporter från USA mm som bekräftar en väldigt väldigt snabb ökning av Mozilla, det är verkligen dax för Ms att göra ett motdrag snart, annars kommer dem kanske ha under 50 % av marknaden när longhorn släpps? Iof, dem kan ju alltid köpa upp hela företaget ![]() Hur som helst, det känns väldigt uppenbart att IDN's ÄR en smart & naturlig investering, som kan bli väldigt lönsam ur investeringssyfte om man orkar vänta några år (och väldigt passade för utveckling). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Orkidé, entré etc. skrivs ofta med vanligt e även utanför internet, varför jag inte tror mycket på dom utan orkide och entre. Domäner med å,ä,ö tror jag dock kan stå bra utan mostsvarande icke-IDN domän.
Det vore väl otroligt enkelt för windows att helt enkelt släppa en uppdatering till IE för att hantera IDN domäner. Att vänta på Longhorn känns som ett korkat drag av MS. Fler och fler IDNs poppar upp och de som använder IE kommer inte åt dom ... resultatet torde bli att användarna går över till webbläsare som kan hantera dom
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
IDN i Sverige är det väl åäö som kommer funka bra.
I världen så kommer nog idn att öka, men det kommer väl komma begränsningar tillslut. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|