FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tänkte ha ett fråge-formulär i asp med ungefär 20-30 frågor, i slutet ska en resultatsida komma fram.. antal rätt osv.. har letat på en del sidor med gratis aspscript utan resultat..
_____ 7an |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
man gör inte formulär med ASP.. man kan däremot behandla svaren från ett formulär med ASP
######## form.html ######### <form action="correct_form.asp" method="post"> [b]Fråga1[b] Vilken adress förutom WebmasterNetwork.se funkar för att komma hit? <input type="radio" value="1" name="fraga1"> wn.se <input type="radio" value="x" name="fraga1"> dn.se <input type="radio" value="2" name="fraga1"> un.se [b]Fråga2[b] Vad heter han som har/äger webmasternetwork? <input type="radio" value="1" name="fraga1"> Dennis <input type="radio" value="x" name="fraga1"> Thomas <input type="radio" value="2" name="fraga1"> Birger <input type="submit" value="Rätta"> </form> ######## correct_form.asp ######### <% if request.form("fraga1") = "1" then score = score + 1 if request.form("fraga2") = "x" then score = score + 1 %> Du hade <%= score %> rätt av 2 möjliga! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ah tusen tack nu är det nästan färdigt, förutom att jag har 2 buggar i
Kod:
<% if request.form("fraga1") = "1" then score = score + 1 if request.form("fraga2") = "x" then score = score + 1 %> Du hade <%= score %> rätt av 2 möjliga ![]() _____ 7an |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Du måste deklarera score till noll först.
Lägg till score=0 innan första if-satsen. /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
<%
score = 0 if request.form("fraga1") = "1" then score = score + 1 if request.form("fraga2") = "x" then score = score + 1 %> Du hade <%= score %> rätt av 2 möjliga varför du inte får nån score vid full pott vet jag dock inte - det där är dock en mycket mycket enkel lösning som kanske borde programmeras på ett mer dynamiskt vis.. men iaf - det ska funka.. jag hade dock ett fel i HTML koden jag skrev.. name på de tre <input> i Fråga 2 ska vara "fraga2" naturligtvis |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu så funkar det utmärkt! :P
mypay> ja det med fraga1 såg jag men trodde att score skulle vara på 0 av sig själv men så va det ju inte.. tack ______ 7an |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Speciellt inte om det är fråga om flera sidor med frågor så kan man på varje ny sida rulla igenom request objektet och generera hiddenfält för varje tidigare fråga som man har fått svar på. På så sätt så kan man på sista sidan ta emot svaret ifrån alla frågorna oavsett om dom har skapats dynamiskt (dvs du inte kanske vet antalet frågor per sida eller antalet sidor) eller statiskt (du vet exakt vilka frågor/antal/fältnamn det rör sig om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag syftade rent grundläggande.. även om du skapar ditt formulär med ASP (eller PHP etc) så är det HTML som genereras... ett <form> formulär skrivs således med HTML - inte ASP
ASP används för att behandla informationen som skickades från formuläret.. han ville bara ha svar på sin fråga om hur han kan rätta svaren - varför krångla till det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Robert> Har du nått vettigt exempel från med koden som man kör fråga per sida? För jag hade tänkt o ha drygt 30 frågor lite väl mycket på en sida..
________ 7an |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
lagra i en tabell/textfil (rekommenderar tabell).. kan du ingen programmering alls inom ASP/PHP så är det lite överkurs..
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|