FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har länge haft problem med mina Windows OS nu.
![]() Om man spelar, kollar på film eller tv (eller överhuvudtaget belastar datorn) så kommer en "bluescreen" fram som säger "nu påbörjas dumpning av det fysiska minnet" eller något liknande. Detta har hänt för mig i Windows 2000 Pro, Windows XP Pro (sve och eng) och Windows 2003 Server. Har länge levt med detta utan att egentligen tänka på det. "Det är ju trotsallt Windows" tänker jag. Kan man på något sätt undvika detta? Eller helst, åtgärda det? Lever ju för *nix annars men ibland behöver man verkligen Windows. Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Händer aldrig för mig och jag kör endast med winXP och har igång datorn ungefär 12-16h / dygn.
Om du prövat alla möjliga OS och fortfarande får minnesfel så kanske du har något hårdvarufel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det samma dator? Testa att verifiera att minnet är helt med tex memtest86 (http://www.memtest86.com/).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har hänt mig ett par ggr, men det har berott på att min S-ATA kontakt har lossnat från moderkortet. Sitter rätt dåligt på mitt, ASUS P800-deluxe
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Har sökt länge nu på flera olika hårdvaru/mjukvaru-forum. Många säger att det beror på fel i minnen och många pga. IRQ-konflikter.
Memtest86 säger att minnena är problemfria. Jag har testat ett annat grafikkort. Checkat ifall 2 eller flera enheter använder samma IRQ-adress (heter det så?), uppdaterat BIOS men har inte stött på något lustigt. Börjar undra om det är moderkortsfel. Skulle ju vara tråkigt. Förövrigt så är datorn igång 24h / dygn om man bortser från de omstarter jag är tvungen att göra. Händer alltså enbart när jag belastar datorn. Kan stå på i flera veckor om jag bara surfar etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du har provat en ominstallation väll?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tycker det låter som du har värmeproblem - dvs du borde kanske se över hur varm t.ex. processorn är.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl lite av ett långskott, men prova köra tortyrtest med mprime [1]. Om den rapporterar hårdvarufel så är det troligt att det är så, din CPU räknar fel eller problem med minnet (även om andra test säger annat). Om den inte säger nåt nytt är det väl bara prova plocka bort hårdvara till du bara har det absolut viktigaste kvar för att starta. Om du kopplar bort din HD och bootar tex Knoppix [2] och kör något test där, får du samma problem då eller är det bara i windows? Har du drivrutiner som inte är signerade av windows? Sökt på MS hemsida?
[1] http://www.mersenne.org/freesoft.htm [2] http://www.knoppix.org/ |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|