FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag funderar på att skaffa en bankkonto i en utländsk bank för att slippa krångliga bakåtsträvande svenska banker. Nån som har erfarenhet av utländska banker?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har några konton på Natwest här i England, men de har ganska hårda kollar. Jag antar att vad du söker är en bank som ligger på nån trevlig liten ö, som inte ställer frågor och inte tar hutlöst betalt för att lösa in amerikanska checkar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Gabriel
Jag tycker dom tar för höga avgifter (t. ex. när man vill lösa in utländska checkar). David En bank i en bananrepublic som inte ställer frågor har jag också funderat på. Jag skall kolla med Natwest. Har funderat på Citibank i Singapore eller Barkleys i jersey. ............................. Det som retar mig mest är avgifterna (inte skatterna). Har kollat med Jyske Bank i Danmark och dom har mänskliga priser ... jag kan ju ta båten över för att lösa in checkarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() ![]() Jag är också intresserad av bank för checkarna så höll nu liv i tråden alla ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Riktigt bra tråd, hoppas någon expert kommer med lite svar snart ;D
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
De företag jag jobbar med (amerikanska) betalar ut pengar med antingen wire eller epassporte. De flesta börjar väl införa alterantiv till checkar, eller vilka företag handlar det om?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilken tur du har.
Jag som jobbar som affiliate får bara en massa checkar som bankerna här i Sverige hatar. Hos Valis international, http://www2.valisinternational.com, kan man skaffa sig "US Bank Accounts for non-US Residents". Det är ju en ganska stor initial kostnad, runt $200, men sedan blir det inte så dyrt om man nu har många checkar förstås. Det finns två alternativ för inlösen av checkarna: 1. Man skriver på checkarna som man fått o skickar till Valis. Detta är gratis förrutom porto. 2. Checkarna skickas direkt till Valis. Kostar $100 initialt och sedan $30 i månaden. Detta är ju inte så billigt men har man många checkar så. Sedan kan man föra över pengarna via bank wire och detta kostar $30 per tillfälle. Eftersom jag inte vet ifall banken är seriös så vore det ju kul om någon har testat de eller vet ifall de är seriösa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Via DI hittade jag följande.
www.swedbank.lu Är Föreningssparbankens utländska filial, baserad i Luxembourg. Både sekretess och beskattning på avkastning är fördelaktig, om det är det du efterfrågar. Dock har jag själv ej testat dem. Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Detta får mig att tänka på offshore konton, är det lagligt, och isåfall när är det olagligt med utländska bankkonton?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|