FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har följt flera auktioner på wn.se och har själv köpt vad jag tror är den dyraste siten. Det finns problematik med oseriösa budgivare och oseriösa säljare. Därför föreslår jag följande regler. En del av säljarna på wn.se är egentligen inte intresserade av att sälja utan vill mest veta hur mycket sin verksamhet är värd. Andra lägger ett väldigt lågt startbud och hoppas att folk ska bli intresserade. Det fungerar oftast aldrig.
1. Alla auktioner ska ett startbud och ett reservationspris. Säljaren får ta och committa sig till att sälja till det pris som utlysts som reservationspris. 2. Är det flera aktörer med. Säg två personer som tillsammans har byggt en webbsida och man vill köpa ut den andra bör man skriva att så även är fallet nu. 3. Auktionen ska ha en slutdatum med tidpunkt och sen en tid (säg en timme) efter att senaste bud har lagts. På så sätt så hindrar man att någon lägger ett bud i sista sekunden och de andra inte får en chans att lägga bud. 4. Budgivaren bör presentera sig för säljaren med namn, telefonnummer, ev företag. 5. Vid försäljning så kan köparen begära in uppgifter från de andra som lagt bud för att minska risken för fuskbud. 6. Villkoren för överlåtelse och betalning ska tydligt framgå. Skulle inte den högsta budgivaren kunna punga ut med pengarna så börjar processen om. Vad tycker ni andra? Kom gärna med synpunkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Punkt 5 tycker jag inte är så bra. Anledningen till att man skickar bud via PM är att man inte vill skriva i tråden av diverse anledningar.
Mitt förslag är i stället en uppdaterad forumprogramvara som skriver ut hur många som har lagt bud. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu handlar detta om auktioner vid 6 siffriga belopp. Att mottagaren håller en lista över bud och från vem är väl inte så dumt i dessa lägen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Punkt 5 är ju precis som när det är budgivning på bostäder. Självklart ska köparen få chansen att ringa någon av de andra som lagt bud för att kunna försäkra sig om att de inte budat mot försäljaren själv.
Så det är brao! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller med auqastorm. Det behövs betydligt mkt bättre funktioner på forumet som gör att det blir lättare. Hade dom satsat mer på mjukvara/plugins som är färdiga formulär samt. script som t.ex moderatorerna kan "bekräfta", så hade inte det varit sånt himla problem från början.
T.ex försäljningen av sajter och domäner, om ngn lägger bud via scriptet, så kan moderatorn kolla så att det är ett riktigt bud via ngn logg och därmed bekräfta att det inte handlar om ngn upptrappning av fuskbud. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Specialfunktioner på webbsidan för försäljning. Det är ju en lyx. Men allt går att ordna med det som redan finns i det här forumet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Samtidigt så bygger ju en relation köpare/säljare på förtroende, och ett sådant förtroende kan aldrig skapas oavsett hur mycket regler som skapas kring detta, utan jag skulle nästan vilja påstå att motsatsen gäller. Har köparen/säljaren inte gett ett trovärdigt intryck, eller inte kunnat skapa detta förtroende...köp/sälj inte...
Dessutom är ju regler meningslösa om det inte finns något incitament att följa dom, eller relevanta sanktioner om man INTE följer dom... Om myapp t.ex tycker att dessa 6 regler är vad som krävs för att han ska kunna känna ett förtroende för den han ska köpa/sälja en site av, så antar jag att han inte genomför den affären om inte dessa grundförutsättningar finns, oavsett om dom är "reglerade" eller inte... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Reglerna är ett förslag på hur man kan sköta en försäljning på snyggt sätt. Om både köpare och säljare i förväg vet vad som gäller så underlättar det för en lyckad försäljning både för säljare och köpare. Som det är nu är det lite hur som helst. En del sätter lågt bud och när de inte får bud som de hade förväntat sig så ångrar de sig. Samtidigt så finns det en köpare som blir besviken som förväntade sig att få köpa till det högsta priset. Det finns även försäljningar där säljaren varit för snabb och helt plötsligt så är objektet sålt fast folk kanske ville lägga bud senare. Om man sätter upp information klart och tydligt innan försäljning så blir det bra för alla.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag håller nog med att klara nya regler bör införas gällande försäljningar.
men på sätt och vis är inte startbud och reservationspris egentligen samma sak? varför sätta ett startbud på 1000kr om man ändå har ett reservationspris på 4000:- ? Den regeln jag helst skulle vilja ha in gällande försäljningar är att dårar som inte ens är intresserade av objectet som säljs skall heller inte få delta i diskussioner i den tråden. Jag har tex mycket jag vill sälja och byta bort men vägrar för kokar över varje gång då samma personer ofta lägger in dumma kommentarer och delar med sig av sina tankar om det jag säljer ....... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Nej, men jag tycker att ett visst mått av ifrågasättande, inom vissa ramar, är sunt, och något man bör kunna ta... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|