FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle behöva hjälp med att få VNC att köra på en linux/redhat/kde installation.
Det som verkar vara problemet är att servicen inte kör som den ska den som jag installerat från red-hat skivorna, startar jag den så får jag "startup successful" men står ändå som "stopped". Startar jag tex Samba (smb) service så ser man att den kör igång som den ska. Har även provat denna http://www.linuxforums.org/forum/lin...rpm-linux.html Fast dock den nyare versionen vid nedladdningen. Har kört denna igenom, installation fått skriva in password, editerat filen för kde Vad ska jag göra sedan känns lite mystiskt att man inte ska göra någon omstart av något efter editeringen av filen, antar att det är den gamla vncserver som ligger som en service fortfarande. Hur gör jag för att starta den nya installationen som en service? Verkade inte kunna lägga till den bara direkt som en ny service. Har öppnat portarna i routern och ser ut som att den lyssnar på rätta portarna om man kör en netstat. Från klienten får jag felmeddelande: connection refused (10061) vilket skulle betyda kontakt men att vncserver inte kör som den ska om jag förstod det rätt. Skulle vara tacksam för all hjälp med detta, är inge vidare på linux. / Baggen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har du iptables igång?
Hur ser i så fall /etc/sysconfig/iptables ut? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Starta servicen och skriv sedan: dmesg | grep -i vnc
Klistra in outputen här om du får något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kör jag start på den får jag "iptables failed. The error was:" ligger en iptables.config i katalogen du beskrev. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Status om servicen står dock som "Xvnc is stopped" Provade att skriva det du sa men fick inget resultat alls med det, dum fråga kanske men vart ska jag skriva det? på något annat ställe än i en terminal? Ge gärna med lite guider till förslagen typ 1. tryck startknappen, 2 öppna bla bla osv. Har som sagt inte särskilt bra generella linux kunskaper. /Baggen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Har du aktiverat SELinux?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
i min root/.vnc/ ligger det SAMBA:1.log som innehåller
Vncext: VNC extension running! Vncext: Listening for VNC connections on port 5901 Vncext: Listening for VNC connections on port 5801 Vncext: Created VNC server for screen 0 error opening security policy file /usr/X11R6/lib/X11/xserver/SecurityPolicy could not init fornt path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF/, removing from list! Ligger även en SAMBA:!.pid innehåller enbart: 4678 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|