Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Efterregistrering av varumärke

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-22, 12:33 #1
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Medlem
EternalSunshines avatar

Trevlig helg hittills hoppas jag.

Frågan upp till diskussion är;

Vad händer då "Nisse Handverkarsoon" som startar/äger företaget "affärslänkar" och bestämmer sig för att registrera "affärslänkar" som ett varumärke. (Må jag tillägga att det är ett aktiebolag för att undvika frågan om enskildbolag)?

Har han rätt att ta över domänen affärslänkar.se fast det tillhör dig?

Jag lovar att försöka vara snäll denna gången, har dock svårt att inte förlöjliga dumma kommentarer =) You know i love u anyway!

ps. domänen är ledig, först till kvarn grabbar!
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-22, 13:04 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by EternalSunshine@Nov 22 2008, 13:33
Trevlig helg hittills hoppas jag.

Frågan upp till diskussion är;

Vad händer då "Nisse Handverkarsoon" som startar/äger företaget "affärslänkar" och bestämmer sig för att registrera "affärslänkar" som ett varumärke. (Må jag tillägga att det är ett aktiebolag för att undvika frågan om enskildbolag)?

Har han rätt att ta över domänen affärslänkar.se fast det tillhör dig?

Jag lovar att försöka vara snäll denna gången, har dock svårt att inte förlöjliga dumma kommentarer =) You know i love u anyway!

ps. domänen är ledig, först till kvarn grabbar!
Även om du mot förmodan skulle lyckas registrera "affärslänkar" som varumärke (vilket jag inte ser som troligt) så ger "Inget registrerat varumärke automatisk rätt till ett domännamn"
Relaterat i ämnet:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...hl=reverse&s=wn
http://www.webmasternetwork.se/f16t32944hl...verse-st60.html
För mer info utanför wn.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-22, 13:41 #3
EternalSunshines avatar
Medlem

Medlem
EternalSunshines avatar

Citat:
Även om du mot förmodan skulle lyckas registrera "affärslänkar" som varumärke (vilket jag inte ser som troligt) så ger "Inget registrerat varumärke automatisk rätt till ett domännamn"
Ett svar från Internet Sweden, jag känner mig hedrad ;-)
"affärslänkar" är bara ett exempel, det första domännamnet jag kunde komma på från ingenstans liksom.

Mkt användbara länkar, läser igenom de just nu, tack.

Varför är alla så rädda för varumärkes intrång och folk från ryska mafian knackande på dörren när de reggar domäner då ?

Exempel:
Edgecam, ett välkänt CAM program i hela världen. De har dock inte skyddat sitt varumärke på PRV-Sverige/EU, kollade just upp det.

Säg nu att jag äger/reggar edgecam.se (och så klart vill de ha domänen sen när de kommer på det).
(detta är bara ett exempel edgecam.se är redan upptagen).

Vad händer då ? Jo, de kan i efterhand regga sitt varumärke på PRV, men enligt dig kan de inte kräva domänen för jag hann dit först?
Oläst 2008-11-22, 13:43 #4
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by EternalSunshine@Nov 22 2008, 13:41
Citat:
Även om du mot förmodan skulle lyckas registrera affärslänkar som varumärke (vilket jag inte ser som troligt) så ger Inget registrerat varumärke automatisk rätt till ett domännamn
Ett svar från Internet Sweden, jag känner mig hedrad ;-)
affärslänkar är bara ett exempel, det första domännamnet jag kunde komma på från ingenstans liksom.
Mkt användbara länkar, läser igenom de just nu, tack.
Varför är alla så rädda för varumärkes intrång och folk från ryska mafian knackande på dörren när de reggar domäner då ?
Exempel:
Edgecam, ett välkänt CAM program i hela världen. De har dock inte skyddat sitt varumärke på PRV-Sverige/EU, kollade just upp det.
Säg nu att jag äger/reggar edgecam.se (och så klart vill de ha domänen sen när de kommer på det).
(detta är bara ett exempel edgecam.se är redan upptagen).
Vad händer då ? Jo, de kan i efterhand regga sitt varumärke på PRV, men enligt dig kan de inte kräva domänen för jag hann dit först?
Beror väl på om du köpte domänen i ond tro eller inte.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-22, 14:16 #5
EternalSunshines avatar
Medlem

Medlem
EternalSunshines avatar

Citat:
Beror väl på om du köpte domänen i ond tro eller inte.
Ja, det skulle nog spela en roll, men crazzy, vem är det egentligen som bestämmer vad "ond tro" är? Sidan skulle kanske påstå att deras system är bäst i sitt slag, men ändå sälja en banner åt ett konkurrerande system. Så "ond tro" blir egentligen ett personligt åsikt.
Oläst 2008-11-22, 15:43 #6
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Citat:
Originally posted by EternalSunshine@Nov 22 2008, 14:16
vem är det egentligen som bestämmer vad "ond tro" är?
IIS och ATF-medlarna verkar det som...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-22, 16:31 #7
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Kanske ska förtydliga mig - att registrera ett domännamn kan aldrig bli varumärkesintrång - iom själva registreringen - det är helt avhängt på vilket sätt du använder din domän.
Skulle du under den domänen [edgecam.se] medvetet länka till en konkurrent till Edgecam - så skulle du tydligt handla i "ond tro" - då du drar nytta av deras kännetecken under deras skyddade klass - och ger den fördelen till en konkurrent till dem - dvs du OCH konkurrenten gör intrånget..
Skulle du däremot tillhandahålla nån tjänst inom en klass som Edgecam inte skyddat - som försäljning av träskor, eller redovisningstjänster..eller tidningsprenumerationer eller liknande så är det inte alls säkert att det skulle definieras som ond tro.. Men det har visat sig att varje ATF är en "öppen bok" och först på sista sidan så får man reda på vem "boven" är..

Ett generiskt ord i Sverige - som för oss Svenskar kan ses som uppenbart neutralt - kan mycket väl vara ett skyddat varumärke i Tyskland eller någonannanstans, med rättsverkan i Sverige, varvid denna varumärkesinnehavare kan ansöka om ATF.
Varje varumärke registreras under 1-45 olika produkt och tjänsteklasser - vilket innebär att flera olika verksamheter kan ha skyddat samma ord - men som sagt - ingen av dem har någon automatisk rätt till ett domännamn...

Citat:
Exempel på ond tro är om någon registrerat ett domännamn, med kännedom om att benämningen som utgör domännamnet tillhör någon annan, i syfte att sälja det. Ond tro kan också vara registrering av domännamn i syfte att störa en konkurrents verksamhet. Att registrera någon annans varumärke eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till domännamnet.
källa

(Jag personligen anser att .SE´s text ovan är vilseledande och långt ifrån alltid överensstämmande med sanningen) Jag brukar ta min registrering av domänen [boots.nu] som exempel - Jag är MYCKET medveten om att det Brittiska kosmetikaföretaget Boots [boots.com] har lydelsen varumärkesregistrerad bla i Sverige - men anser BESTÄMT att jag vare sig handlat i "ond tro" eller gör något som helst intrång i deras varumärke..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 11:43 #8
EternalSunshines avatar
Medlem

Medlem
EternalSunshines avatar

Tackar för svaret, måste erkänna att jag har blivit mycket klokare i den frågan =)
Oläst 2008-11-24, 14:59 #9
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Se upp med den nya Ipred-lagen.
I den version som föreligger nu, (kan säkert ändras) tas även bruk av varumärken upp med liknande regler som för upphovsrättsskyddat material. Det vill säga, som innehavare av ett varumärke som brukas utan tillstånd kan man dels kräva internetleverantören på uppgifter om vem som har konto/ip-adress där varumärket använts, sedan kräva den personen på skadestånd i domstol. Skadeståndets storlek kan sättas relativt högt och behöver inte baseras på den skada som lidits utan får sättas högre för att uppnå avskräckande effekt.
Nu får vi se hur Ipred-lagen ser ut till slut men att varumärken nu får samma skydd som upphovsrätten är en stor nyhet och kommer säkert att medföra förändringar för de som idag jobbar med domäner och innehåll som berör skyddade varumärken. ATF-reglerna kommer nog inte att påverkas, så det finns nog möjligheter att ha kvar domäner, men möjligheten att bli dragen i tvist kommer att öka.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 13:42 #10
EternalSunshines avatar
Medlem

Medlem
EternalSunshines avatar

Ipred verkar bli en rolig historia! Nu ska de tydligen inte fatta ett beslut än...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017