FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej allihop,
jag håller på att bygga upp ett annonseringssystem och undrar vilka möjligheter som finns när det gäller att skapa en databas för detta ändamål. ======================= Följande informations ska finnas preliminärt i databasen: Annonstyp: privatperson/företag Namn: E-post: (Skall e-post adressen visas eller ej i annonsen) Telefon nummer: (Skall telefonnumret visas i annonsen eller ej) Kategori: Säljes/Köpes Län: Kommun: Postnummer: Rubrik: Text: Pris Bild: (frivilligt) Extrabilder: (frivilligt) Video: (frivilligt) ======================= Hur kan den "bäst" strukturerade databasen eventuellt se ut, någon som har ett bra förslag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vadå ""bästa"" databasen?
MySQL skulle ju funka. Eller du menar själva strukturen på databasen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
missade att skriva det, japp menade strukturen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du har ju själv tänkt ut hur den ska se ut, bara att göra strukturen själv.
Finns ingen standard ute på nätet som man direkt kan använda sig av. Jag hade iaf inte använt mig av någon sådan. http://www.google.se/search?q=phpmyadmin+c...eate+a+database |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
jaja, tack!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ta fram en god whiskey och sätt dig ner i lugn o ro och fundera, det är mitt bästa tips.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
hej,
jag hade tänkt mig att databasen skulle se ut på följande sätt, kom gärna med förslag om hur den kan förbättras: Kod:
table: users uid: user id of the user email: email of the advertiser password: password of the advertisement table: advertisement_sell (All the advertisement are saved here.) id: unique id for every advertisement uid: user if of the advertisement accepted: is the advertisement accepted? 0=no, 1=yes name: full name of the advertiser phone_numer: phone number of the advertiser phone_numer_hide: hide the phone number of the advertiser? 0=no, 1=yes type_id: advertisement type id (private or company)? advertisement_paid: has the advertiser paid for the advertisement? 0=no, 1=yes category_id: category of the advertisement province_id province of the advertisement (län) region_id region of the advertisement (kommun) subject: subject of the advertisement text: text of the advertisement price: price of the advertisement public image_main: main image of the advertisement video: video for the advertisement zipcode: zipcode so it can be used with google map ip: ip adress of the advertiser |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Detta säger oss absolut ingeting, du listar bara namnet på dina fält samt kommentar. Det som är intressant är själva datatypen, inte namnet eller kommentaren
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det här med att designa en databas är vanligtvis någon som är enkelt, speciellt om du nu bara ska bygga ett annonssystem så borde det inte ta mer än ett par minuter att skapa en vettig databas.
Att du startar en hel tråd och diskuterar detta är för mig ganska ofattbart. Du har ju redan tänkt ut HUR du vill ha din databas, vad är problemet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |