Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Outlösta postförskott till kronofogden?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-29, 13:58 #1
heimer heimer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Nykomling

Vi tar idag ut 249 kr för outlösta postförskott, och dessa fakturor hanteras helt genom Kreditors gränssnitt.
Men Kreditor verkar inte gå från inkasso till betalningsföreläggande hos kfm, så om kunden inte betalar inkassokravet blir fakturan liggande och slutligen antar jag att det är vi som får stå för alla kostnader.

Är lite osäker på vad som är bäst - att acceptera förlusten och istället lägga tiden på att fiska nya kunder, eller driva ärendet vidare till kronofogden, så vi åtminstone får tillbaka utlagda pengar.
Känns riktigt tråkigt att låta ansvarslösa och moralbefriade drönare komma undan helt och hållet när dom inte hämtar ut sina postförskott, men å andra sidan skulle det kunna bli tidsödande och kostsamma affärer att gå till fogden för så små belopp. Hur gör ni andra?

Finns det indrivningsföretag som tar sig an fakturor på så små belopp som redan varit på inkasso och som då egentligen bara ska hantera betalningsföreläggandesteget och allt därefter?
heimer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-10-29, 13:59 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Gå ifrån Kreditor och skaffa eget samarbete med ett inkassobyrå, då får du själv välja hur ärenden skall hanteras.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-10-29, 20:07 #3
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Sluta med postförskott är mitt förslag.
Det är det bästa beslut vi tagit på den här sidan nyåret!!
Inga tråkiga returhanteringar och merarbete och ingen huvudvärk över alla drumlar som inte begriper att en beställning är bindande och inget man gör för skojs skull och hoppas att manna ska komma från himlen innan det är dags att hämta det!

Vi ångrar absolut inte beslutet.
Räkna på hur mkt av omsättningen du har på pf och hur mkt som kommer i retur så ska du se att beslutet blir rätt lätt:-)
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-10-29, 22:30 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Är det privatpersoner eller företag som är kunder?

Om det är privatpersoner så är frågan om de är myndiga? Omyndiga får inte ingå avtal om kredit alls och har begränsad rätt att ingå avtal i övrigt.

Är det verkligen den person som lagt beställningen som är samma som uppgifterna de lämnar? Det är långt irån självklart, det förekommer många beställningar i andras namn.

Privatperoner har rätt att ångra sig enligt lag, då ska de givetvis inte behöva betala något alls.

Frågan är om du vill ha nöjda kunder och tjäna pengar eller ha rätt i sakfrågan och missnöjda förlorade potentiella kunder som går till konkurenterna samt ger dig ett dåligt rykte som gnidig.

De flesta stora postorderföretag väljer hellre det första alternativet, det innebär att de aldrig driver saker till kronolle för sakens skull utan de tar det som en kostnad på kontot för "goda kundrelationer" eller marknadsföringsbudgeten.

Att driva saker till kronolle väcker mest ont blod hos kunder, ger inga pluspoäng på något sätt. Det är ren lögn när exempelvis inkassoföretagen säger att kunderna skulle uppskatta detta för att det visar att man ordning och reda på sina rutiner. Det finns inga kunder som drabbas som tänker så, de blir bara förbannade.

Väljer man att erbjuda postförskott som service så får man ta den risk det medför, nämligen outlösta försändelser. Som leverantör måste man sätta upp en intern policy vilken service man erbjuder kunderna och service kostar pengar, högre servicenivå brukar dock generera fler nöjda kunder i längden.

Räkna in dessa servicekostnader i ditt totalpris i stället för att tänka på det giriga sättet att varje order måste gå med vinst (vilket de inte kommer att göra), det viktiga för dig somleverantör är att du uppnår en god lönsamhet på bokslutsdagen, inte att varenda enskild affär har gått som tåget, vissa affärer går åt pipan andra blir lönsamma.

Detta gäller givetvis med förnuft. Jag gissar att du har affärer som oftast understiger 1000 SEK och då är det inte ekonomiskt försvarbart att tjafsa om enstaka affärer. Det hade varit stor skillnad om din kostnad hade varit flera tusental kronor.

Man behöver inte gå längre än till sig själv och fundera på hur man upplever företag som har gnidiga villkor om avgfter hit och dit för alla upptänkliga situationer, istället för enkla och raka villkor där leverantören bjuder på god service och kunden kan ångra sig utan kostnad, i längden upplevs dessa företag som smidiga att ha att göra med och de vinner fler kunder än de förlorar pengar på den goda servicen. Gnidiga företag upplevs som jobbiga och man undviker dem helst.

Det finns inte så mycket att fundera på utan det är med största sannolikhet bättre att bita i det sura äpplet och ta kostnaden för det outlösta postförskottet och hoppas på att kunden återkommer som en glad och lönsam kund i framtiden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-10-30, 09:47 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Pippilotta@Oct 29 2008, 21:07
Sluta med postförskott är mitt förslag.
Det är det bästa beslut vi tagit på den här sidan nyåret!!
Inga tråkiga returhanteringar och merarbete och ingen huvudvärk över alla drumlar som inte begriper att en beställning är bindande och inget man gör för skojs skull och hoppas att manna ska komma från himlen innan det är dags att hämta det!

Vi ångrar absolut inte beslutet.
Räkna på hur mkt av omsättningen du har på pf och hur mkt som kommer i retur så ska du se att beslutet blir rätt lätt:-)
I dagsläget är 30% av ordrarna pf och vi har kanske 3-4% returer, så jag har lite svårt att motivera att ta bort betalsättet helt och hållet, eftersom jag är långt ifrån säker på att alla dessa kunder skulle handla överhuvudtaget om dom bara hade faktura och betalkort att välja mellan.

Men förstår dig, skulle vara skönt att slippa drumlarna som inte löser ut sitt paket...
Gammal 2008-10-30, 09:50 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Davve@Oct 29 2008, 14:59
Gå ifrån Kreditor och skaffa eget samarbete med ett inkassobyrå, då får du själv välja hur ärenden skall hanteras.
Kreditor kommer vi behålla för fakturering av fakturaköp, men är öppen för att använda inkassobolag till outlösta pf-fakturor.
Har du bra tips på firmor som accepterar att driva så små summor (249 ink moms) som det ändå handlar om så är jag idel öra!
Gammal 2008-10-30, 10:03 #7

Citat:
Ursprungligen postat av heimer
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Kreditor kommer vi behålla för fakturering av fakturaköp, men är öppen för att använda inkassobolag till outlösta pf-fakturor.
Har du bra tips på firmor som accepterar att driva så små summor (249 ink moms) som det ändå handlar om så är jag idel öra!
Det kan du nog ta hem och göra själv. Det är bara att fylla i en PDF-blankett från kronolle, enkelt och så slipper du betala pengarna till inkassobolaget.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-10-30, 10:32 #8
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Oct 29 2008, 23:30
Är det privatpersoner eller företag som är kunder?

Om det är privatpersoner så är frågan om de är myndiga? Omyndiga får inte ingå avtal om kredit alls och har begränsad rätt att ingå avtal i övrigt.

Är det verkligen den person som lagt beställningen som är samma som uppgifterna de lämnar? Det är långt irån självklart, det förekommer många beställningar i andras namn.

Privatperoner har rätt att ångra sig enligt lag, då ska de givetvis inte behöva betala något alls.

Frågan är om du vill ha nöjda kunder och tjäna pengar eller ha rätt i sakfrågan och missnöjda förlorade potentiella kunder som går till konkurenterna samt ger dig ett dåligt rykte som gnidig.

De flesta stora postorderföretag väljer hellre det första alternativet, det innebär att de aldrig driver saker till kronolle för sakens skull utan de tar det som en kostnad på kontot för "goda kundrelationer" eller marknadsföringsbudgeten.

Att driva saker till kronolle väcker mest ont blod hos kunder, ger inga pluspoäng på något sätt. Det är ren lögn när exempelvis inkassoföretagen säger att kunderna skulle uppskatta detta för att det visar att man ordning och reda på sina rutiner. Det finns inga kunder som drabbas som tänker så, de blir bara förbannade.

Väljer man att erbjuda postförskott som service så får man ta den risk det medför, nämligen outlösta försändelser. Som leverantör måste man sätta upp en intern policy vilken service man erbjuder kunderna och service kostar pengar, högre servicenivå brukar dock generera fler nöjda kunder i längden.

Räkna in dessa servicekostnader i ditt totalpris i stället för att tänka på det giriga sättet att varje order måste gå med vinst (vilket de inte kommer att göra), det viktiga för dig somleverantör är att du uppnår en god lönsamhet på bokslutsdagen, inte att varenda enskild affär har gått som tåget, vissa affärer går åt pipan andra blir lönsamma.

Detta gäller givetvis med förnuft. Jag gissar att du har affärer som oftast understiger 1000 SEK och då är det inte ekonomiskt försvarbart att tjafsa om enstaka affärer. Det hade varit stor skillnad om din kostnad hade varit flera tusental kronor.

Man behöver inte gå längre än till sig själv och fundera på hur man upplever företag som har gnidiga villkor om avgfter hit och dit för alla upptänkliga situationer, istället för enkla och raka villkor där leverantören bjuder på god service och kunden kan ångra sig utan kostnad, i längden upplevs dessa företag som smidiga att ha att göra med och de vinner fler kunder än de förlorar pengar på den goda servicen. Gnidiga företag upplevs som jobbiga och man undviker dem helst.

Det finns inte så mycket att fundera på utan det är med största sannolikhet bättre att bita i det sura äpplet och ta kostnaden för det outlösta postförskottet och hoppas på att kunden återkommer som en glad och lönsam kund i framtiden.
Alla våra kunder är privatpersoner. Huruvida dom är myndiga eller ej är tyvärr inte alltid så lätt att avgöra, men det står klart och tydligt i våra köpvillkor att man måste vara 18 för att handla utan förälders eller målsmans tillåtelse. Sen om det räcker är jag osäker på, men tycker det är en fråga för en annan tråd egentligen (en fråga som jag väldigt gärna skulle ha svar på).

Är det någon som lagt beställningen i en annan persons namn är ju inte heller lätt för mig som säljare att avgöra om jag inte vill sitta och ringa upp varenda kund.
Om man nu inte beställt något borde man väl ändå bli lite misstänksam och nyfiken om det dimper ner en sms-avisering och två brev-aviseringar inom loppet av några veckor. Jag hade iallafall kollat upp vad det var för paket och kontaktat avsändaren om jag inte beställt något.

Privatpersoner har förvisso rätt att ångra sig, men såvitt jag förstått det kan man inte ångra ett postförskott som inte lösts ut, eftersom försändelsen fortfarande tillhör säljaren tills den mottagits av kund. Om kunden löser ut paketet, öppnar det och kommer fram till att produkterna inte motsvarar förväntningarna har vi inga problem att ta emot en retur och låta det gå som öppet köp. Har även varit tillmötesgående och bett kunder som ångrat sig strax efter vi skickat paketet, att gå till utlämningsstället och be dom returnera försändelsen utan att lösa ut det, men det har inte hjälpt, men paketen har förblivit liggandes på utlämningsstället månaden ut ändå.
Vi har inget intresse av att ligga ute med produkter i en månad och stå för alla omkostnader själva - och en kund som inte hämtar ut sitt paket eller ens kontaktar oss, är i våra ögon ingen kund och definitivt inte någon vi vill ha fler ordrar ifrån framöver.

Varje order måste förstås inte gå med vinst, det är inte riktigt det som är poängen - det är att vi inte vill skänka pengar och ödsla mängder av tid på att hantera knöliga beställare som inte har för avsikt att göra rätt för sig.

Enkla och raka villkor är bra. Avgifterna är till för dom som inte vill göra rätt för sig. Har någon råkat göra ett misstag i sin beställning och meddelar oss detta, är vi väldigt måna om att kunden ska bli nöjd med vår hantering av problemet. Det är egentligen det allt handlar om - att beställaren ska höra av sig om något blir fel, inte bara ignorera avi efter avi, mail efter mail och bara förvänta sig att vi ska stå där med mössan i hand och curla honom eller henne vidare på dekadensens bana ideellt.

Nu låter det kanske som att jag tycker att alla kunder är jobbiga knölar som förtjänar spöstraff, men så är det förstås inte. 19 av 20 kunder sköter sig exemplariskt och hanteras helt smärtfritt, men det är den sista beställaren som kan kosta lika mycket tid själv som övriga 19 tillsammans...
Gammal 2008-10-30, 12:20 #9
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Originally posted by heimer@Oct 30 2008, 11:32
Är det någon som lagt beställningen i en annan persons namn är ju inte heller lätt för mig som säljare att avgöra om jag inte vill sitta och ringa upp varenda kund.

Dessutom - även om man faktiskt skulle ringa upp, hur vet man att man pratar med rätt person? Eller hur kan man vara helt 100% säker på åldern på den man talar med i telefon?

Det värsta är att de ofta beställer prylar så det nästan krävs en flyttlåda att skicka allt och då blir portot alltid väldigt högt. 250 kr eller så. (postförskottsavgiften också ju). Det blir en del pengar i slutändan. Även om vi skickar en faktura på 150 kr så går vi 100 kr back.

Å andra sidan... jag beställde en gång i min ungdom ifrån Ellos och hade sedan inte råd att hämta ut paketet. Jag är än i dag tacksam för att de inte skickade någon faktura för det outhämtade postförskottet. Jag var då fattig student.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-10-30, 13:29 #10
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Citat:
I 100% av fallen hos oss är det förstagångskunder som ändå aldrig återkommer. Har själv dock aldrig gått vidare till KF eller ens inkasso eftersom det kostar för mycket tid och pengar.

Citat:
Dom flesta av oss (tror jag iallfall) hade varit nöjda med att kunden iallafall hade hört av sig och sagt dom ångrar sig. Inte minst när första fakturan på outlöst pf kommer. Sen dessutom så verkar det som i nästan alla med få undantag använder sig av diverse faktoringbolag och är det någon som har kundovänliga metoder så är det väl dom. Och ändå handlar folk av dom.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017