FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
är det olagligt att "crawla" andra hemsidor? Alltså är det olagligt att scanna av andra sidor med hjälp av tex ett php-script? Google och många andra sökmotorer gör ju detta dagligen? Ett exempel. Jag bygger en hemsida åt en innebandyklubb, och de vill ha in tabellen för deras A-lag på första sidan. jag gör ett script som går in på innebandy.se och hämtar tabell informationen om laget och sedan publicerar detta på klubbens hemsida. Sedan skriver vi att all tabelldata är hämtat från innebandy.se (innebandyförbundets egna sida) och länkar tillbaka. Att man kanske inte får göra ett script som "snor" information från andra sidor och publicerar det som sitt egna det kan jag förstå, det faller inom ramarna för upphovsrätt. Men i exemplet ovan så ingår klubben i innebandy.se och klubben bidrar till innebandy.se med sina resultat osv. Genom att klubben hämtar sin aktuella tabell ger de också reklam till innebandy.se. Ser inte problematiken. Det hade inte varit olagligt att skriva ner tabellen själv. Några som kan upplysa mig lite mer? |
||
![]() |
![]() |
|
|