FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Jag kör i dag några siter som privat person, men funderar på att gå över till enskild firma. Jag är hyfsat påläst gällande enskild firma generellt, så de skall inte vara några problem med själva uppstarten. Det som jag har lite funderingar om är ifall det är några konstigheter när man skall skriva över allt till firman, t.ex, domänerna, webbhotell, adsense, affiliate programmen, osv... Är det värt att ha det på firma, eller krånglar jag bara till det för mig? Värt att nämna är att jag inte drar in några nämnvärda pengar på mina siter (ännu ![]() Tacksam för alla sorts svar och funderingar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Så länge Skatteverket godkänner din F-skattsedel så finns det väl bara fördelar med att ha en firma. Den största fördelen för dig blir väl att du kan återinvestera dina intäkter direkt i verksamheten utan att skatta för dem först. Utbetalningar till pp skattas ju som lön, och där försvinner en väldigt stor del av kakan.
Edit: ang Skatteverket - du måste anses bedriva en näringsverksamhet med vinstintresse för att få en F-skattsedel, och på dig låter det som att du själv ser det som hobbyverksamhet än så länge. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om du kan värdesätta det du stoppar in i firman i kronor borde det gå att ta ut motsvarande belopp skattefritt när det finns ett tillräckligt stort överskott av deg. Det borde nämligen räknas som ett lån till firman. Jag är osäker på om det stämmer. Kan någon verifiera detta?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren.
Så som det ser ut just nu så ligger det på hobbyverksam, men tanken är ju att de skall kunna gå med lite vinst så småningom. Så om ja fixar f-skatt så behöver ja inte skatta på pengarna ja tjänar om jag använder dom inom firman? Och skulle jag kunna t.ex värdera mina siter och min dator o sätta det som privata inköp? Har jag förstått det rätt då? Skulle nog behöva gå en kurs eller nått ![]() Tack ännu en gång! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren.
Så som det ser ut just nu så ligger det på hobbyverksam, men tanken är ju att de skall kunna gå med lite vinst så småningom. Så om ja fixar f-skatt så behöver ja inte skatta på pengarna ja tjänar om jag använder dom inom firman? Och skulle jag kunna t.ex värdera mina siter och min dator o sätta det som privata inköp? Har jag förstått det rätt då? Skulle nog behöva gå en kurs eller nått ![]() Tack ännu en gång! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det finns även Starta företag-dagar som arrangeras av div. myndigheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Fortsätter på samma tråd.
Hej igen! Jag har nu startat min enskilda firma, och har några följdfrågor. Skall jag skriva över mina Hemsidor som i dag är reggade på mig, till mitt företag, eller kan dom stå kvar på min privatperson? Affiliate-program och andra annonser skall jag givetvis köra genom firman, så jag antar att hemsidorna skall stå på firman med. Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du ÄR företaget.
Så länge du angivit ditt eget namn med personnummer när du registrerat dig på webbhotellen/affiliate-program så är du safe och kan dra av kostnader samt kvitta mot ev vinster. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|