FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad gör man med företag som stjäl från ens sidor?
I mitt fall handlar det om en webbyrå som stulit 7 olika texter om ett specifikt ämne och sedan angett "Källa: Minsida.se". Det faller definitivt inte under citaträtten men vad kan man göra? Skicka en faktura, anmäla? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Börja med ett kort e-brev och förklara din ståndpunkt?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
När det dessutom handlar om en webbyrå med fyra anställda som drar besökare genom mitt material så blir man bara mer irriterad. Det jag undrar är om man kan fakturera någon för att ha plagierat eller om man måste gå genom rätten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Detta händer för mig varje dag, varenda ny rewardsida har samma design, texter, kod eller medlemsavtal som jag gjort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Varför denna ovilja till att samtala med företaget så att de kan korrigera vad de gjort fel?
Ring upp dem och förklara vad problemet är så kanske allting löser sig på fem röda, för det måste väl vara det du är ute efter? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Skicka ett mail och be dem omedelbart att ta bort texterna och hänvisa till en förklarande text om citaträtten. Ange också att om de inte är borttagna inom 10 arbetsdagar så vidtar du rättsliga åtgärder. Ett samtal från den polis som mottager anmälan brukar göra susen. Jag brukar nämna det att innan han skriver några papper så ska han slå en signal för att få rätt uppgifter från personen/företaget.
EDIT: kattfan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citera får man ju göra, sen beror det givetvis på mängden och vad det är för syfte. Anger de källa så är ju det till din fördel, jag känner ju inte till omfattningen så det är svårt att bedöma med det jag vet nu. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|