FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import. | |||
under 1% |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 5.26% |
ca 1 % |
![]() ![]() ![]() ![]() |
4 | 21.05% |
ca 2 % |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 5.26% |
ca 3 % |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 26.32% |
ca 4 % |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 26.32% |
ca 5 % |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
ca 6 % |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
mer än 6 % |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 15.79% |
Antal röster: 19. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Omvanlingsfrekvens är faktiskt inte så viktig som man kan tänka sig.
Allt beror på vad du har på din butik samt hur du marknadsför din butik. Låt säga att du gör en riktat marknadskampanj på exempelvis Google. Där marknadsför du din butik mot personer som söker efter just det du säljer. Naturligtvis ska då din omvandlingsfrekvens vara väldigt hög. Gör du istället en kampanj som riktar sig till den stora massan exempelvis genom radio eller tv där du inte på samma sätt kan styra vem som ser din annons blir din omvandlingsfrekvens naturligtvis lägre. Sen beror det naturligtvis på hur du byggt upp din butik. Är det så att det enda man kan göra på din butik är att handla så ska din omvandlingsfrekvens vara högre då man inte går in till din butik för att exempelvis läsa eventuella artiklar, bloggar eller annat roligt som kan dra besökare. Det man ska fokusera på är varje spenderat krona på marknadsföring ska ge resultat. Sen om resultatet är i köp eller för att bygga sitt varumärke och kännedomen om butiken är upp till var och en. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Reklamen är där för att skapa intresse, trigga ett behov. Sedan är det upp till butiken att sälja produkten. Om butiken är slarvigt gjort, svår att hantera, inte presenterar sina produkter på ett "saftigt" sätt osv osv så kommer avslutsfrekvensen att minska!
Finns tusentals faktorer man kan titta på för att förbättra just köpfrekvensen i sin butik. Sedan är det skillnad på butiker och "superkända" butiker som folk bara tar för givet att de ska handla i. Det är en annan femma. Vad jag menar är att man alltid kan göra något för att öka köpsuget hos besökarna. Att utgå ifrån att marknadsföringen ska lösa alla problem när kunden vänder vid dörren är fel tänk. Visst en marknadsföringskälla kanske ger mer kunder än en annan, men om butiken var optimerad kanske dessa kunder från samma källa hade kunnat tredubblas! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Två butiker som säljer exakt samma produkter kan ha helt olika omvandlingsfrekvenser. Investerar man 100 000-tals kronor i en nationell radiokampanj gäller det att butiken är tip top. Säg att kampanjen ger dig 10 000 nya besökare och om då omvandlingsfrekvensen är 4% istället för 2% så får du ju dubbelt så bra effekt av kampanjen. Visst, riktad marknadsföring via Google är sjukt effektivt och har hög omvandlingsfrekvens. Men folk som hört din radiokampanj har ändå själva gått till datorn och slagit in adressen. Har man gjort denna ”jobbiga” procedur är det antagligen personer som verkligen är intresserade av vad företaget har att erbjuda. Vi har kört en del radioreklam under våren och jag kan inte påstå att omvandlingsfrekvensen ändrats nämnvärt på hemsidan. Däremot när vi gjort förändringar i köpprocessen, (första sidan, produktsidorna, varukorgen eller kassan) kan vi oftast se förändringar på bara ett par dagar. Jag håller med om att man ska se till att varje spenderad krona ger så bra resultat som möjligt! Men för mig innebär detta att om man betalar för ett visst antal besökare ska förstås så många av dem som möjligt konverteras till kunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Däremot som du själv skriver när du kan öka din omvandlingsfrekvens så är den absolut bland det viktigaste. Man kan ha omvandlingsfrekvens för sin egna butik som riktlinjenär man gör förändringar för att öka köpen. Jag trodde denna omröstning handlade om att var och en fick ge sin röst på vilken omvandlingsfrekvens de hade och att man sedan kunde jämföra dem mot sin egen. Där spelar omvandlingsfrekvensen ingen roll alls. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
mer än 6% omvandlingsfrekvens ? verkar nästan lite otroligt.
måste ju ha nån mycket relevant sida som länkat till er om man har en så hög omvandlingsfrekvens? besökare från prisjakt / pricerunenr / google är svåra att "snappa upp" så man skall vara mycket nöjd om man har en omvandlingsfrekvens runt 2%. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns butiker på prisjakt som har omvandlings siffror på över 14%
Men då är det produkter som folk bara handlar utan att tänka så mycket. Plus att shoppen måste ha gott rykte och vara lätthandlad från. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men om man har två underklädesbutiker.
http://nelly.com/ http://www.evasunderklader.se/ Här kan man säga att det ungefär samma nish. Det är ju på dom här två shopparna man exempelvis kan jämföra avslutfrekvens på ett hyfsat tättvist sätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om man som återkommande kund besöker en butik som endast visar produkter och inget annat är det för att handla. Frekvensen blir således högre. Om man istället som återkommande kund besöker en butik där man vet att det alltid händer något nytt så är det kanske för att läsa bloggen eller intervjun alla talar om. Då blir iställer omvanlingsfrekvensen lägre. Är det då bättre att ha färre besökare med hög frekvens eller många besökare med lägre? Det är upp till var och en att svara på. Min mening är att alla besökare är bra besökare. Tänkt efter själva, visst finns det bra butiker som ni besöker även om ni absolut vet att ni inte kommer handla? Varför besöker ni då de butikerna? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|