Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Omvandlingsfrekvvens

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
under 1% 1 5.26%
ca 1 % 4 21.05%
ca 2 % 1 5.26%
ca 3 % 5 26.32%
ca 4 % 5 26.32%
ca 5 % 0 0%
ca 6 % 0 0%
mer än 6 % 3 15.79%
Antal röster: 19. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-15, 23:26 #1
Greve_g Greve_g är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
Nykomling

...
Greve_g är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 16:58 #2
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Medlem

Omvanlingsfrekvens är faktiskt inte så viktig som man kan tänka sig.

Allt beror på vad du har på din butik samt hur du marknadsför din butik. Låt säga att du gör en riktat marknadskampanj på exempelvis Google. Där marknadsför du din butik mot personer som söker efter just det du säljer. Naturligtvis ska då din omvandlingsfrekvens vara väldigt hög.

Gör du istället en kampanj som riktar sig till den stora massan exempelvis genom radio eller tv där du inte på samma sätt kan styra vem som ser din annons blir din omvandlingsfrekvens naturligtvis lägre.

Sen beror det naturligtvis på hur du byggt upp din butik. Är det så att det enda man kan göra på din butik är att handla så ska din omvandlingsfrekvens vara högre då man inte går in till din butik för att exempelvis läsa eventuella artiklar, bloggar eller annat roligt som kan dra besökare.

Det man ska fokusera på är varje spenderat krona på marknadsföring ska ge resultat. Sen om resultatet är i köp eller för att bygga sitt varumärke och kännedomen om butiken är upp till var och en.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-22, 10:21 #3
doubles avatar
double double är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
double double är inte uppkopplad
Medlem
doubles avatar

Reg.datum: Jun 2004
Reklamen är där för att skapa intresse, trigga ett behov. Sedan är det upp till butiken att sälja produkten. Om butiken är slarvigt gjort, svår att hantera, inte presenterar sina produkter på ett "saftigt" sätt osv osv så kommer avslutsfrekvensen att minska!

Finns tusentals faktorer man kan titta på för att förbättra just köpfrekvensen i sin butik.

Sedan är det skillnad på butiker och "superkända" butiker som folk bara tar för givet att de ska handla i. Det är en annan femma. Vad jag menar är att man alltid kan göra något för att öka köpsuget hos besökarna.

Att utgå ifrån att marknadsföringen ska lösa alla problem när kunden vänder vid dörren är fel tänk. Visst en marknadsföringskälla kanske ger mer kunder än en annan, men om butiken var optimerad kanske dessa kunder från samma källa hade kunnat tredubblas!
double är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-22, 11:57 #4
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Aug 20 2008, 16:58

Allt beror på vad du har på din butik samt hur du marknadsför din butik. Låt säga att du gör en riktat marknadskampanj på exempelvis Google. Där marknadsför du din butik mot personer som söker efter just det du säljer. Naturligtvis ska då din omvandlingsfrekvens vara väldigt hög.

Gör du istället en kampanj som riktar sig till den stora massan exempelvis genom radio eller tv där du inte på samma sätt kan styra vem som ser din annons blir din omvandlingsfrekvens naturligtvis lägre.

Sen beror det naturligtvis på hur du byggt upp din butik. Är det så att det enda man kan göra på din butik är att handla så ska din omvandlingsfrekvens vara högre då man inte går in till din butik för att exempelvis läsa eventuella artiklar, bloggar eller annat roligt som kan dra besökare.

Det man ska fokusera på är varje spenderat krona på marknadsföring ska ge resultat. Sen om resultatet är i köp eller för att bygga sitt varumärke och kännedomen om butiken är upp till var och en.
Jag förstår inte riktigt resonemanget, för mig är omvandlingsfrekvensen extremt viktigt.

Två butiker som säljer exakt samma produkter kan ha helt olika omvandlingsfrekvenser. Investerar man 100 000-tals kronor i en nationell radiokampanj gäller det att butiken är tip top.

Säg att kampanjen ger dig 10 000 nya besökare och om då omvandlingsfrekvensen är 4% istället för 2% så får du ju dubbelt så bra effekt av kampanjen.

Visst, riktad marknadsföring via Google är sjukt effektivt och har hög omvandlingsfrekvens. Men folk som hört din radiokampanj har ändå själva gått till datorn och slagit in adressen. Har man gjort denna ”jobbiga” procedur är det antagligen personer som verkligen är intresserade av vad företaget har att erbjuda.

Vi har kört en del radioreklam under våren och jag kan inte påstå att omvandlingsfrekvensen ändrats nämnvärt på hemsidan. Däremot när vi gjort förändringar i köpprocessen, (första sidan, produktsidorna, varukorgen eller kassan) kan vi oftast se förändringar på bara ett par dagar.

Jag håller med om att man ska se till att varje spenderad krona ger så bra resultat som möjligt! Men för mig innebär detta att om man betalar för ett visst antal besökare ska förstås så många av dem som möjligt konverteras till kunder.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-22, 13:07 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Ejerhed
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLogistics
Jag förstår inte riktigt resonemanget, för mig är omvandlingsfrekvensen extremt viktigt.
Två butiker som säljer exakt samma produkter kan ha helt olika omvandlingsfrekvenser. Investerar man 100 000-tals kronor i en nationell radiokampanj gäller det att butiken är tip top.
Säg att kampanjen ger dig 10 000 nya besökare och om då omvandlingsfrekvensen är 4% istället för 2% så får du ju dubbelt så bra effekt av kampanjen.
Visst, riktad marknadsföring via Google är sjukt effektivt och har hög omvandlingsfrekvens. Men folk som hört din radiokampanj har ändå själva gått till datorn och slagit in adressen. Har man gjort denna ”jobbiga” procedur är det antagligen personer som verkligen är intresserade av vad företaget har att erbjuda.
Vi har kört en del radioreklam under våren och jag kan inte påstå att omvandlingsfrekvensen ändrats nämnvärt på hemsidan. Däremot när vi gjort förändringar i köpprocessen, (första sidan, produktsidorna, varukorgen eller kassan) kan vi oftast se förändringar på bara ett par dagar.
Jag håller med om att man ska se till att varje spenderad krona ger så bra resultat som möjligt Men för mig innebär detta att om man betalar för ett visst antal besökare ska förstås så många av dem som möjligt konverteras till kunder.
Det jag menar är när man jämför två olika butiker. Om du och jag skulle sitta ner och jämföra våra butiker så är det väldigt många faktorer vi får jämföra förutom omvandlingsfrekvensen. Omvanlidngsfrekvensen säger inget om man inte får mer information så som marknad, produkter, marknadsföring med mera.

Däremot som du själv skriver när du kan öka din omvandlingsfrekvens så är den absolut bland det viktigaste. Man kan ha omvandlingsfrekvens för sin egna butik som riktlinjenär man gör förändringar för att öka köpen.

Jag trodde denna omröstning handlade om att var och en fick ge sin röst på vilken omvandlingsfrekvens de hade och att man sedan kunde jämföra dem mot sin egen. Där spelar omvandlingsfrekvensen ingen roll alls.
Oläst 2008-08-22, 18:25 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Citat:
Originally posted by -Ejerhed@Aug 22 2008, 11:57
Citat:
Jag håller med om att man ska se till att varje spenderad krona ger så bra resultat som möjligt Men för mig innebär detta att om man betalar för ett visst antal besökare ska förstås så många av dem som möjligt konverteras till kunder.

Det jag menar är när man jämför två olika butiker. Om du och jag skulle sitta ner och jämföra våra butiker så är det väldigt många faktorer vi får jämföra förutom omvandlingsfrekvensen. Omvanlidngsfrekvensen säger inget om man inte får mer information så som marknad, produkter, marknadsföring med mera.

Däremot som du själv skriver när du kan öka din omvandlingsfrekvens så är den absolut bland det viktigaste. Man kan ha omvandlingsfrekvens för sin egna butik som riktlinjenär man gör förändringar för att öka köpen.

Jag trodde denna omröstning handlade om att var och en fick ge sin röst på vilken omvandlingsfrekvens de hade och att man sedan kunde jämföra dem mot sin egen. Där spelar omvandlingsfrekvensen ingen roll alls.
Nej givetvis ska man inte jämföra sig med andra brancher. Men större delen ligger nog runt snittet så det är inte helt ointressant med sådan statistik.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 03:33 #7
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
mer än 6% omvandlingsfrekvens ? verkar nästan lite otroligt.
måste ju ha nån mycket relevant sida som länkat till er om man har en så hög omvandlingsfrekvens?
besökare från prisjakt / pricerunenr / google är svåra att "snappa upp" så man skall vara mycket nöjd om man har en omvandlingsfrekvens runt 2%.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 12:26 #8
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Det finns butiker på prisjakt som har omvandlings siffror på över 14%
Men då är det produkter som folk bara handlar utan att tänka så mycket. Plus att shoppen måste ha gott rykte och vara lätthandlad från.
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 12:34 #9
Nykomling

Nykomling

Men om man har två underklädesbutiker.

http://nelly.com/
http://www.evasunderklader.se/

Här kan man säga att det ungefär samma nish.
Det är ju på dom här två shopparna man exempelvis kan jämföra avslutfrekvens på ett hyfsat tättvist sätt.
Greve_g är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 14:27 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Greve_g@Aug 27 2008, 12:34
Men om man har två underklädesbutiker.

http://nelly.com/
http://www.evasunderklader.se/

Här kan man säga att det ungefär samma nish.
Det är ju på dom här två shopparna man exempelvis kan jämföra avslutfrekvens på ett hyfsat tättvist sätt.
Då är det enklare att jämföra avslutningsfrekvens men samtidigt hävdar jag att det också beror på vad ägarna vill uppnå med butikerna. Har man bloggar, nyheter, artiklar, radiokanaler, intervjuer, recensioner och andra saker för att driva trafik är man också medveten om att omvandlingsfrekvensen går ner.

Om man som återkommande kund besöker en butik som endast visar produkter och inget annat är det för att handla. Frekvensen blir således högre.

Om man istället som återkommande kund besöker en butik där man vet att det alltid händer något nytt så är det kanske för att läsa bloggen eller intervjun alla talar om. Då blir iställer omvanlingsfrekvensen lägre.

Är det då bättre att ha färre besökare med hög frekvens eller många besökare med lägre? Det är upp till var och en att svara på. Min mening är att alla besökare är bra besökare. Tänkt efter själva, visst finns det bra butiker som ni besöker även om ni absolut vet att ni inte kommer handla? Varför besöker ni då de butikerna?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017