FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
En kort fråga till de (ztream) som jobbar med legotextproduktion här. Överlåtelse av rättigheter till journalistiska verk, texter, etc. har ju momssatsen 6% (källa). Men räknas där även in exempelvis om man för kunds räkning skriver inlägg i dennes blogg? Spontant tycker jag att man säljer sina tjänster som textförfattare istället för rättigheterna till varje inlägg, och att det därmed bör vara 25% moms, men jag vet inte. Tankar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Konsulteri är som oftast 25%.
Det spelar ingen roll egentligen. Momsen flyter ju ändå bara omkring. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Dina tjänster är som sagt tjänster, och momsen är 25%.
Som allstars säger så flyttas ju momsen bara runt, så det är väl inga problem? Är det ett problem, så får du väl skriva texter på eget initiativ, och sälja rätten att använda dina texter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Moms på tidningar, böcker och texter som omfattas av upphovsrätt är 6 % och på annat utom bl a resor och bygge är det 25%.
Det är krångligt att köra med dubbla momssatser i ett företag och skillnaden kan vara akademisk, ända tills dess man ska sälja till den breda allmänheten som inte kan dra av moms. Det som kan hända om man debiterar fel moms ut och skattemyndigheten inte håller med är att man får betala in skillnaden mellan 6 och 25 procent i efterhand, med små möjligheter att kompensera sig från kunden. Vet inte om detta varit aktuellt, men för er som levererar uppdrag och sidor till privatpersoner så rekommenderar jag inte att fakturera era hemsidor som om det vore texter bara för att kunna erbjuda ett bättre totalpris inklusive moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för era svar! Som ni sagt så spelar det ju inte någon särskild roll, men rätt ska vara rätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tyvärr gäller detta inte enbart privatpersoner.
Offentlig verksamhet som stat, landsting, kommuner har ej avdragsrätt för moms utan momsen blir en kostnad för dessa. Vi har vid flera tillfällen blivit uppmanande av företrädare för dessa att undersöka om vi inte kan fakturera ett projekt med 6% moms istället för 25%. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Momsen spelar en väldigt stor roll.
Om du säljer en text för 100:- Vid 25 % moms så är din "vinst" 75kr Vid 6% moms så är din vinst 94kr. Så det är verkligen viktigt att du får rätt moms. Håller med Stefan, det bästa du kan göra är att skriva texterna på eget initiativ och sedan sälja den till siten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Tar du 100kr för varan så får kunden betala antingen 106kr eller 125kr. Så länge kunden får dra av momsen, så spelar det ingen roll vilket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Felläsning av mig.
Det är skillnad om det gäller privata kunder. Jag köper hellre en vara för 106 än 125 =) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|