Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Serverdator vs Dator?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-28, 11:35 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare

Undrar bara,

Vad är skillnaden på en server (rack heter det väl då) och en vanlig dator byggd som en server? Är det strömförbrukningen? Jag använder nämligen en dator jag byggt själv av komponenter som används i vanliga stationära datorer och slängde i lite fläktar osv. Är det inte en serverdator då också?

Antar att det måste något som gör att servrar kostar ofta dubbelt så mkt mer som en vanlig dator med samma specs.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-28, 11:46 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Tja, en server behöver inte vara av rackmodell. Varför de kostar mer är oftast garanti, kvalitet och uppbyggnad.

Jag är tveksam till att ett hemmabygge varnar när disken, minnet eller något annat börjar må dåligt utan att det redan är ett ordentligt fel. Likaså kan det troligen inte hantera att t.ex. en minneskrets brakar ihop, hemmabygget dör men en normal server kör oftast vidare men med försämrad prestanda.

Det är bara ett axplock av vad som är fördelen med en riktig server.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-28, 12:12 #3
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Ptja, ett gäng saker som utgör skillnaden mellan en vanlig dator och en serverdator i min befattning:
- Rackmonterbar
- >=10.000 rpm diskar
- IPMI/fjärrstyrningskort
- Kylningen
- Övervakningsfunktionerna

Ja, det var en kort lista över saker som utgör en server jämnfört en vanlig arbetsdator.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-28, 12:29 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Hmm ja då måste mitt hemmabygge må riktigt dåligt när jag överklockat minne och cpu + att den kör 24/7 :S

Note to myself: Dont build your own server when you start a company
Oläst 2008-05-28, 12:45 #5
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Det som framför allt är skillnad är att en vanlig hem- eller kontorsdator är byggd för att stängas av på nätterna, eller iallafall minska belastningen.

En serverdator ska kunna belastas dygnet runt, och bör hålla länge.

Stor skillnad på kvalitet. Många serverdatorer har redundans på strömförsörjning och nätverk också.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-28, 13:05 #6
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
adonis, du bör inte köra datorn för företaget hemma om du har kritisk verksamhet på den, dvs det är inte för intet som man betalar för co-lo/dedicated server, jag menar säkerhet, redundans och framförallt uppkopplinge!, Är det en mindre krävande sida så går det ju också bra med ett webhotell som har bra rykte & upptid. Kan rekomendera Binero, är mycket nöjda med dom.

Lycka till!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-28, 13:22 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Novocain, jo det förstår jag, har som tur är inte företag än =)

Nu har min "server" i garderoben stått 24/7 i ett halvår och på dagarna ligger cpu på 95 % så vi får väl se hur länge den håller...
Oläst 2008-05-28, 14:47 #8
Westmans avatar

Westmans avatar

Alltså, hemmabyggen behöver inte vara dåliga per se. Jag har en hemmaserver som borde ha brunnit för länge sen men den har gått 24/7 i fyra år nu med endast ett fläktbyte (påverkade ej funktionen). Däremot skulle jag aldrig köra den som produktionsserver för chansen att det blir problem är mycket större sen är ju inte alla lotter nitlotter så visst kan den hålla i flera år till.

Det viktigaste när man bygger en hemmaserver är att med jämna mellanrumkoll på damm i den och sen att kylningen fungerar. Sånt behöver man inte bry sig i om man har en server ståendes i en normal serverhall, damm ska vara sällsynt och kylningen övervakas med verktyg som larmar om det blir en förändring utöver det vanliga.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 07:28 #9
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by aDonis@May 28 2008, 11:35
Undrar bara,

Vad är skillnaden på en server (rack heter det väl då) och en vanlig dator byggd som en server? Är det strömförbrukningen? Jag använder nämligen en dator jag byggt själv av komponenter som används i vanliga stationära datorer och slängde i lite fläktar osv. Är det inte en serverdator då också?

Antar att det måste något som gör att servrar kostar ofta dubbelt så mkt mer som en vanlig dator med samma specs.
Gränsen mellan server och skrivbords flytter väl mer och mer ihop. Men kan säga att en server är lite bättre byggd för påfrestningar att stå på 24/7, dvs kyla, kanske dubbla kragg och raid.

Sedan bruka servrar innehålla SCA diskar/ SCSI diskar istället för vanliga IDE/SATA diskar. Gränserna är rörliga, många servrar byggs idag med IDE diskar, då dom är billigare och man kanske bara ha en 15000 varvare på systemdisken.

Normalt sätt har också servrar XEON proppar istället för vänliga Core Duo / Quadra proppar...

Man bruka ha ECC Minne ( Felkorrigande minne ) istället vanliga DDR2 minne osv.

Sedan kan en server vara byggd i 19" rack också.. Det som gör server dyrare bruka vara 19" lådan, den burka vara fördyrande med ca 1000:- , sedan kanske man vill ha lite bättre komponenter i en Server, än i en desktop dator.

Om du skall hyra rackplats, så bör serven har ett extra nätverkskort, där du kan remote starta om datorn, även göra inställningar i BIOS.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-30, 20:27 #10
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Reg.datum: Dec 2006
Jag vet inte om jag är ute och cyklar men för mig är ordet server bara ett beskrivande ord som berättar att datorn har ett visst syfte. Oftast väljer man komponenter och lösningar som anpassats för detta ändamål med omsorg för att det ska flyta på utan avbrott så länge och så smidigt som möjligt.

Det är min inte fullt så genomtänkta bild iaf.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017