FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har gjort en sida i ASP.NET C# MSSQL och undrar ifall man kan göra om databasen och kopplingarna till att fungera under MySQL? Är det mycket jobb? Hur gör man? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Exempelvis är det läge att kolla över om du har:
SELECT TOP 15 * FROM tabell då det i MySQL är: SELECT * FROM tabell LIMIT 0,15 Det är åtminstone den mest frekventa skillnaden jag sett i syntax. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Åsså behöver du referera i ditt projekt till dll:en i det här paketet: http://www.mysql.com/products/connector/net/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ja och ändra i koden så du använder mysqlklientklasserna istället för sql. Om du inte varit smart och byggt ett DAL som fungerar oavsett provider.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
DAL vad innebär det? Spelar det ingen roll om man använder MSSQL eller MySQL då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"Åtkomstlager för databas" ungefär på svenska. Dvs. att du inte kletat ner din kod överallt med sql-satser och databaskopplingar, de ligger i sina egna filer istället. Man brukar vara lite duktig och köra med presentationslager, affärslogik och data var för sig; man kan byta presentationslagret lätt (t.ex. skapa en ny version av sidan för mobila enheter), affärslogiken (t.ex. "lägg till en användare i en grupp"-funktionen) behöver inte bry sig om vad det är för databas den jobbar emot och datalagret ("kör en insert"/"kör en select och stoppar in i ett objekt") är den enda som behöver bry sig om vad det är för databas man kör emot.
Vanligt är dock att man lockas att göra alltihopa i en enda röra, sen är det inte kul alls att ändra i koden ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
jo, annars kan man titta på tex http://subsonicproject.com/ som jag själv tyvärr inte hunnit prova än, men som verkar lovande. någon som kollat på den? gillar idéen skarpt med or/m wrappers då det är skittråkigt att skriva databaskod
![]() i ett nuvarande projekt som jag gör just nu, har jag gjort ett dal baserat på basklasserna som sqlclient och mysqlclient ärver av. På så sätt kan jag med en liten ändring i web.config byta databasprovider utan att skriva om någon kod. Dock måste man som någon påpekade vara noga med att inte använda någon sql dialekt, utan köra standard ansi sql när man skriver frågorna. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|