FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjenare!
En vän till mig kontaktade mig just angående föreningssidor och hur de ska se ut. Han har tydligen antagit en uppgift men kom på sig själv med att aldrig ha gjort en sådan innan, och bad därför mig ta reda på lite bra föreningssidor och allmäna åsikter om hur en sådan "ska" se ut. En ren layout är väl självklart då det först och främst är ett budskap och en presentation av en rörelse som skall presenteras. Men sen då? Andra saker som gör att seriositeten stiger ännu ett snäpp? Länkar till kompletta/bra föreningssidor uppskattas. Dels designmässigt men också uppläggsmässigt, och då syftar jag på hur man bör strukturera hela innehållet på sidan. Tack på förhand, och jag hoppas att jag postade i rätt forum nu. MVH, |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Guest
|
Jag driver www.foreningar.net gå in och kolla där så bör du kunna hitta länkar till föreningssidor och få inspiration.
|
||
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack så mycket för ditt svar Tobab! All hjälp är uppskattad! Ska genast kolla in sidorna du har indexerade.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du kan ju gå in på www.svenskidrott.se också där finns de flesta idrottsföreningars hemsidor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är många som använder N3sports Klubben online som är något av det tråkigaste "Jag kan göra en egen hemsida på 2 minuter"-verktyget jag har sett. Hälften av alla svenska idrottsföreningar har snarlika sidor. Får rysningar bara jag tänker på det.
Bra att din polare tar tag i det och gör en riktig sida åt föreningen i fråga så att det inte blir en till klubben online-sida på nätet. En sak som han bör tänka på är att ha ett bra nyhetspubliceringssystem där medlemarna i klubben kan gå in och uppdatera sidan, lägga in nya bilder osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Klubben online ingår från RF när man blir ansluten till dem. Sjukt dåligt verktyg. De skall iofs byta till episerver nu, får se vad det gör för skillnad
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Karlskrona Hockey använder Lemoon på khk.se. Om du vill se ett ex på någon som inte använder N3.
Har du annars tittat på olika opensource verktyg? Joomla brukar väl vara populärt? Själv kör jag med Liferay som portallösning, men det kräver att du har java på servern. Om du vill att de ska kunna logga in och snacka på forum mm. /Micke |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det ska vara lätt att navigera, lätt att lägga upp nyheter och de flesta föreningar vill ha segmenterade behörigheter så att de kan överlåta t.ex. kalenderuppdateringar till lagen osv. Men nyckeln är "lätt att hitta". Det betyder dock inte att den ska ha kontrastrika färger och stora typsnitt, tvärtom så uppskattas snygga men ändå tydliga knappar, banners osv.
Många föreningar med lite självaktning använder INTE N3 eller liknande utan kör egna sidor, ofta med t.ex. Joomla, PHPnuke och andra opensource-CMS. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|