FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur gör jag för att avveckla min firma?
Vad händer efteråt? Skall man bara lämna ett bokslut? För året som varit? eller hur funkar det? Är det detta bara det som skall göras som står längst ner om enskild firma? http://www.upplandsvasby.se/sidor/sa...280007876.html Hur blir det med min dator elelr andra inventarier jag köpt i företaget som är något år kvar för avskrivning? Jag pluggar just nu högskola i 3 år och vill ta bort företaget. Hjälp mig snälla.. hur gör jag? Jag sköter all bokföring själv - har ingen revisor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har samma fundering själv, hoppas någon svarar på denna tråd
![]() Om jag får låna din tråd Åsa, så funderar jag lite på hur det isf blir med bokföringen, ska den redovisas på något sätt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bara bra att fler undrar saker om detta. Då får vi alla förmodligen svar och slipper skapa nya trådar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ring skatteverket och avregistrera din F-skatt. När detta är gjort så finns inte ditt företag längre enligt skatteverket. Sedan gör du bara redovisning på din deklaration för det året som du hade företaget. Bokslut ska göras som vanligt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men avskrivningar då? Om det är ex 2 år kvar på en avskrivning. Vad händer då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror du måste köpa/sälja den.
Tror inte du kan ha kvar saker i firman när du lägger ner den, jag kan ha fel men jag är ganska säker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
När företaget avvecklas måste det vara tomt. En dator som inte är fullt avskriven måste alltså säljas och glöm då inte att du också måste lägga på moms.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Är det samma med en dator som redan är avskriven? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu vet jag inte, men.. Om någonting är avskrivet så finns det väl inte..?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kom på en sak.. Om du säljer någon som redan är avskrivet så måste du väl skriva upp det igen först..? Annars får du kapitalförlust du kan dra av, fast du kan fortfarande få tillbaka pengarna, vilket borde göra skatteverket lite sura?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|