Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Politikers säkerhet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-07, 12:08 #1
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Medlem

Något som förundrar mig är den dåliga it-säkerhet som våra politiker har i visa lägen.

Förra året var det skandalen med Folkpartiet som hade varit inne i Socialdemokraternas SAP-net, något som förvånar mig är deras inloggning inte verkar begränsad av någon robots-text utan googlar man sapnet så hittar man sidan till inloggningen på en andra plats på google. Att man inte annvänder sig av någon slags VPN-dosa eller något om det nu är så hemlig information som kan finnas därinne.

Nu är det senaste att några av Magdalena Anderssons (s) mail hamnat hos Magdalena Andersson (m) och just nu överväger Socialdemokraterna om man skall anmäla Moderaterna för dataintrång.

Måste man inte som ett stort parti ha en tillräckligt stor internt IT-säkerhet så inte sådant här händer, många av oss härinne råkar ut att man får hackade hemsidor, det vi får går göra är att titta på våran säkerhet och försöka täppa till dom eventuella säkerhetsluckor som finns.

Är det inte det våra politiker borde titta på istället sin egna it-säkerhet och skapa säkra system istället för att skylla på varandra och anmäla med dyra advokater för intrång osv när säkerheten verkar vara på samma nivå som ett dagis.

Jag tycker det känns som att våra Svenska dagstidningar och kvällstidningar ställer sig på nyhetens sida och gör det till en stor grej istället för att granska ordentligt vad det är för j**la säkerhet dom har istället.
TeamWinemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 12:22 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Vi kan nog anta att det inte är någon större skillnad på politiska partier och företag.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 12:34 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Utan att veta vad det handlar om verkar det konstigt att börja yra om dataintrång när någon mailat till fel person med samma namn som den verkliga mottagaren. Det känns som det är så detta gått till.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 12:46 #4
Medlem

Medlem

Blir Mona Sahlin statsminister vid nästa val så kan ju Toblerone ialla fall göra enorma reklamkampanjer om hur mycket Sveriges statsminister gillar deras choklad.

Skämt åsido, men det känns som att medias påhopp blir bara fulare och fulare även bland dom tidningsaktörer som man tidigare tyckte stod för seriös och granskande journalistik.

Snart börjar det bli dags med den officiella listan på alla journalister som någon gång annvänt sig av svart arbetskraft exempelvis, men det lär ju inte vara någon journalist som vill granska och publicera något mot dom själva som yrkesgrupp, då är inte tryckfriheten så mycket av värd längre som man alltid annars refererar till.

Sedan föra valet har journalistiken i Sverige varit hemsk med att ifrån Fichtelius taffliga dokumentär om Göran Persson till nu med bilderna på krogen. Våra politiker försöker smutskasta varandra istället för att övervinna varandra med politik.
TeamWinemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 12:47 #5
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Nov 7 2007, 13:34
Utan att veta vad det handlar om verkar det konstigt att börja yra om dataintrång när någon mailat till fel person med samma namn som den verkliga mottagaren. Det känns som det är så detta gått till.
Är det inte det då? Om jag tillskansar mig information som inte var avsedd för mig, så har jag snokat där jag inte borde snoka. Oavsett på vilket sätt jag fått informationen.

[edit]
Jag håller å andra sidan med om att det är löjligt hur allting ska förstoras upp. För mig är det betydligt allvarligare att A-kassan försämras, och att folk inte betalar sin skatt, än att ett mail har hamnat fel.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 15:04 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Det kan aldrig bli tal om brottet dataintrång. Om jag mailar en person i tron att det är någon annan än den som i verkligheten får mailet så är det inte mottagaren som gjort något fel.

Inte heller mottagaren läser mailet är det brottsligt. Dock blir det mer intressant i steg två när mottagaren sprider innehållet. Då KAN det blir olika sorters brott, beroende på innehållet och hur det sprids.

En annan aspekt av detta är ju den etiska delen - om man får mail som man uppenbart inte skall ha så bör man väl agera och hjälpa avsändaren på rätt spår...
Oläst 2007-11-07, 18:13 #7
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by TeamWinemaster@Nov 7 2007, 13:08
Något som förundrar mig är den dåliga it-säkerhet som våra politiker har i visa lägen.

Förra året var det skandalen med Folkpartiet som hade varit inne i Socialdemokraternas SAP-net, något som förvånar mig är deras inloggning inte verkar begränsad av någon robots-text utan googlar man sapnet så hittar man sidan till inloggningen på en andra plats på google. Att man inte annvänder sig av någon slags VPN-dosa eller något om det nu är så hemlig information som kan finnas därinne.

Nu är det senaste att några av Magdalena Anderssons (s) mail hamnat hos Magdalena Andersson (m) och just nu överväger Socialdemokraterna om man skall anmäla Moderaterna för dataintrång.

Måste man inte som ett stort parti ha en tillräckligt stor internt IT-säkerhet så inte sådant här händer, många av oss härinne råkar ut att man får hackade hemsidor, det vi får går göra är att titta på våran säkerhet och försöka täppa till dom eventuella säkerhetsluckor som finns.

Är det inte det våra politiker borde titta på istället sin egna it-säkerhet och skapa säkra system istället för att skylla på varandra och anmäla med dyra advokater för intrång osv när säkerheten verkar vara på samma nivå som ett dagis.

Jag tycker det känns som att våra Svenska dagstidningar och kvällstidningar ställer sig på nyhetens sida och gör det till en stor grej istället för att granska ordentligt vad det är för j**la säkerhet dom har istället.
Det är oftast stolpskotten som blir poltiker, därav kan vi inte förvänta oss att dom klara av lösa uppgiften
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-07, 20:24 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Tror att du har rätt att sprida all information hur du än vill om du fått informationen på ett sätt som inte är olaglig. Om du då inte skrivit på något sekretessavtal.

Så om någon mailar något till dig så är det din data och du har rätt kopiera och visa den hur du vill.

Sedan kanske det kan finnas vissa delar som gör att du åka dit om du publiserar det hur som hellt, kan ju finnas uppehovsrätt om du sprider det vidare.

Men mycket svårt åtala någon att sprida information man fått över mail och liknande.

Den som råkar skicka det fel kan dock dömmas för straff för en sådan sak.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-08, 08:08 #9
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Den här texten är tagen från ett mail jag fått på jobbet. Det är liknande texter i rätt många mail faktiskt. Jag vet inte hur juridiskt bindande den är, men ändå.

Citat:
This email is confidential, may be legally privileged, and is for the intended recipient only. Access, disclosure, copying, distribution, or reliance on any of it by anyone else is prohibited and may be a criminal offence. Please delete if obtained in error and email confirmation to the sender.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-08, 11:48 #10
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Jag har för mig att såna texter är ren bullshit, jag minns inte tyvärr inte varför men jag vill minnas att de inte har någon juridisk backning.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017