Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur dum får man vara egentligen.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-12, 11:28 #1
Leons avatar
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Leons avatar

Reg.datum: Feb 2006
Hur tänker folk egentligen ? hör och häpna här gott folk..

Jag hittade en väldigt billig CPU (Core2DUO) på blocket,
och då jag beställt massa andra saker till datorn så skulle
den här CPU'en ha setat som toppen över i:et.

När jag mötte försäljaren, så var det en kille i 25-27 års åldern.

Han verkade inte ha CPU'en med för han höll inte i något paket osv, tänkte ja
så sa han, nämen jag har den här, så tog han upp den ur fickan på byxorna.
I EN FRYSPÅSE LÅG CPU'EN. . . Alltså ALLVARLIGT. Jag vände och gick näöstan direkt typ.

Vilken idiot alltså, ja menar, hur statiskt är inte det ?
En fryspåse i fickan med CPU'en i, han hadde heller inte använt
antistat armband när han satt i/tagit ur den ur sin dator.

Så sa han såhär oxå:
Nämen det är ingen fara, det var såhär jag fick den oxå :lol: L O L
Det var det sjukaste jag vart med om, nog för att jag inte vet så mkt om datorer än,
men lite mer vett än så har jag iaf, så att man inte lindar in en CPU i en fryspåse
och försöker sälja den, eller överhuvug taget behandlar en CPU så...

Även om en CPU inte "går sönder" under sådan behandling så kan det
resultera i ett väldigt ostabilt windows eller vad man nu kör med...
Men det ville han inte förstå heller när ja sa det till han...

Jadu, det finns alla typer av personer :lol:
Leon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 13:10 #2
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
låter inte optimalt
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 14:48 #3
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Han var säkert inte dummare än någon annan. En som inte dagligen sitter med datorer 24h/dygn vet säkert inte om detta, och kan absolut inte tänka sig att det indirekt krävs ett lab för att hantera hårdvaror.. .

Jag själv saknar kunskap i bl.a. detta, men så säljer jag inte dessa produkter heller..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 15:31 #4
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Lite överreagerat kanske...

Antistatarmband och skit används mest av folk som vill verka märkvärdiga (ja, jag har själv varit servicetekniker och arbetat med kretsar dagligen). Det är dumt att vara väldigt statiskt laddad, men det är sällan man är det och det är ännu mer sällan det eventuellt skulle hända något med vanlig elektronik. Men man ska gärna ladda ur sig innan man sätter sig ned med prylarna (typ ta i någon jordad metall).

Men i alla fall var det väl lite halvpuckat att ha den i fickan sådär. Men processorn är bra byggd och är inte vidare känslig sådär om det inte vore för att pinnarna kan brytas.

Det var kanske rätt det du gjorde då du minimerade risken för att få problem, men risken var å andra sidan rätt liten. ESD är nästan lika överexploaterat och bloatat som cancerrisk av chips och strålning från mobiler. När man går in hos en datorbutik där deras tekniker sitter med dubbla antistatarband på varje arm så vet man direkt att de inte förstår ett skit om vad det handlar om, utan att de bara försöker se tuffa ut (jag vet flera exempel på sådana).

Offtopic men ändå.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 15:59 #5
yoggi2k5 yoggi2k5 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
yoggi2k5 yoggi2k5 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Nej Nej Nej totoo! Du har fel, komponenterna tar skada.
Problemet är att många servicetekniker och liknande inte förstår det eftersom komponenterna är byggda så att dom oftast inte ger upp helt, men dom blir istället ostabila och får förkortad livstid.
yoggi2k5 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 17:06 #6
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Tjo,

Förstår helt klart om du inte köpte den, köper man en cpu så vill man ju gärna ha den i orginal kartong helst speciellt då det är en Intel. Har för mig att 3års garantin inte gäller om du saknar kartong samt papper som låg i den? Vill minnnas iaf att det var så för några år sedan men kanske ändrats med tiden?

Dock måste jag också säga att detta med statisk elektricitet osv känns lite hypat, jobbade ca 2 år som service tekniker och monterade dagligen datorer och grejade med kretsar och annan elektronik men inte använde vi antistat armband och det ena och andra alla gånger. Kan inte säga att jag råkat ut för att något har givit statisk elektricitet heller, som jag har märkt av bör väl tilläggas då.
Grejerna tål mer än man tror, hade tex en gammal dator hemma jag byggde om till router. Jag sågade med vinkelslipp i chassit samtidigt som moderkort, cpu, diskar, minne osv satt kvar. Sen råkade jag glömma bygget i farsans källare som är fuktigare än en sjö i 3 månader och hittade den i en container hemma när farsan städade.
Städade ur lite metalskrot och stålspån sen jag sågat i den och pluggade i den el-uttaget och den startade utan problem och går fortfarande än idag ca 3-4 år senare så man kan misshandla saker mer än vad man tror.

Fast bara för det så behöver man ju inte vara rädd om sina saker, jag försöker alltid ladda ur mig från el genom att ta i något jordat föremål samt hålla saker som kan ta skada av statisk elektricitet borta från grejor som kan ladda ur sig på grejerna.
Men liksom om nu en grej tar skada av ESD och du inte märker något bokstavligentalat genom att se hur en blixt av mindre kaliber smäller till över en komponent så är det ju extremt svårt att se om den är skadad. Grejerna kan ju gå i flera år innan dom brakar samman och innan des har man oftast bytt grejerna både en och två gånger kanske.

Ett annat fint exempel jag gjorde var ett test med 2 halv kassa grafikkort som jag skulle ha sönder i syftet att se vad dom klarar av. Så jag slog på tvn en stund och sedan tryckte jag ett av korten mot tv rutan så det sprakade till och det slog lite små blixtar mot kortet. Fungerade precis lika bra efter den behandlingen så jag fortsatte med att ladda upp mig fint med fötterna över ett golv och köra med fingrarna över kortet, även här sprakar det till och man kan se en mindre blixt. Tro på fan att kortet fort farande fungerar utan något som helst märkbart fel i form av stabilititet eller annat. Kortet rullade säkert 1 år innan GPU fläkten lossade mitt i en duell i DoD, jag dog behöver jag säga mer? :P

Men man behöver ju inte riktigt misshandla saker så som jag gör, var rädd om era leksaker pojkar!

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 18:13 #7
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by totoo@Jul 12 2007, 14:31
Antistatarmband och skit används mest av folk som vill verka märkvärdiga
...och folk som vet vad det handlar om. Om du läser de fina broschyrerna som brukar finnas på lite större ESD-skyddade anläggningar så förstår du nog också. Det brukar finnas fina bilder tagna med mikroskop att titta på för de som inte tror på vetenskap.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 18:40 #8
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag bär omkring på alla mina kretskort i kalsongerna. Läste på Aftonbladet att det var bästa stället att skydda elektronik.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 20:06 #9
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by ztream@Jul 12 2007, 18:40
Jag bär omkring på alla mina kretskort i kalsongerna. Läste på Aftonbladet att det var bästa stället att skydda elektronik.
Bra tips, det ska jag komma ihåg!

Jag vet att när jag jobbade med IBM och RS/6000 för länge sedan så hade IBM Norden betydligt bättre felstatistik på utbytt hårdvara än övriga Europa. De var själva övertygade om att det berodde på att de börjat ta ESD ordenligt på allvar och t.ex. slaviskt använde armband när de bytte delar hos kund osv.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 21:08 #10
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
ESD är allvar, som ni redan sagt så är det sällan en krets går sönder direkt efter misshandeln. Det kan ta år innan exempelvis en CPU slutar fungera. Det finns en anledning till att serverhallarna inte är beklädda med heltäckningsmattor som de var på sjuttiotalet..
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017