FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har ibland svårt att hålla fokus på en enskild uppgift som jag måste göra, men som kanske inte är så stimulerande/kul.
Hur gör ni för att klara av dessa moment i vardagen som man måste göra i företaget, men som är tråkiga? Det blir lätt att man surfar runt lite eller gör något annat när man egentligen borde fokusera! Tips, förslag på böcker eller något? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Handlar om disciplin...
![]() Jag brukar alltid (nåja?) börja dagen med att göra det som är mest tråkigt.. När detta är gjort känns det så mycket trevligare resten av dagen. Då kan man även ställa in sig sig, redan kvällen innan, på vad som skall göras och hur det skall göras på bästa sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Storen - smart att göra det tråkiga först, det ska jag testa.
Annars lider jag också av detta, men diciplinen är helt okej... Man gör jobbet för att tjäna pengar, och jag har ganska lätt att påminna mig själv om att det är för pengarnas skull jag jobbar, så det löser sig alltid. Även om det tar lite längre tid än vad det borde, pga lite surfande. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Absolut bästa sättet att hålla fokus är att sätta upp en lista över vad som måste göras. Sedan betar man helt enkelt av listan under dagens gång och lämnar inte jobbet förrän allt är gjort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Ett par öronproppar/hörlurar för att begränsa sinnesintrycken brukar fungera ganska bra. Är det för högt oväsen kan man också sätta på Xerxes - meditation, eller Glenn Gould Plays Bach, men det kan vara lite för stressande också. Skippa kaffet är också ett hett tips. Och det viktigaste: Stäng av MSN och liknande program. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du ska göra något som inte kräver att du sitter vid datorn så är mitt guldtips att du verkligen stänger av datorn och sätter dig vid köksbordet / annan plats långt ifrån den avstängda datorn.
När det gäller tråkiga sysslor vid datorn så är väl metoden liknande. Stäng av mail, icq, msn, webläsare och annat som kan störa och inte behövs för ditt tråkiga arbete. Disciplin är inte alltid lätt men det finns ju knep. Tvinga dig att jobba mellan X:15 till X+1:00, ta 15min rast och upprepa :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns massa skolor för hur man skall göra.
- Gör det tråkiga först - Gör det roliga först - Gör det du måste först - Blanda måste/tråkig med varannan rolig Jag tycker det enklaste är att lista det som behöver göras, prioritera det och sedan beta av. Stäng av distraktionsmoment i närheten (typ en webbläsare som är ställd på favvositen el liknande) och gör färdigt en sak i taget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sätt mål, planera aktiviteterna, genomför aktiviteterna, följ upp och gör bättre..
![]() Klassisk PDCA och disciplinerat... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har ett boktips: Lägg FASS under datorskärmen (om de senare saknar höj- och sänkbar fot).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hade rätt bra disciplin på att få saker gjorda när jag jobbade som anställd. Fast det var nån slags kombination av att det jag gjorde var kul / rädsla för att misslyckas (även då hålla deadlines).
Mitt främsta sätt att hålla uppe motivationen nu är att bara göra kul grejer (fast jag har lite udda preferenser på vad jag tycker är kul jämfört med "vanligt" folk). Tyvärr funkar det ungefär så att jag jobbar intensivt en vecka och slöar i tre. Det här hjälper mig ju inte heller direkt med grejer som deklaration, bokföring och dylikt. Jag tror det är viktigt att som (egen företagare iaf) att inte gräma sig för mkt över att man inte får nåt gjort, jag har periodvis mått dåligt över att jag inte gör nåt helt enkelt. Bättre då bara resa sig från skärmen och gå och göra nånting helt annat (igår tex så gick jag ut och försökte flyga kite och när jag kom tillbaka igen så gjorde jag iaf lite smågrejer). Personligen kör jag med massa kaffe, ständig musik, konstiga positioner (flyttar omkring mig själv i vardagsrummet, köket), massa internet, konstig dygnsrytm osv osv. Jag har betett mig såhär sen gymnasiet, jag blir tokig av fasta sovtider tex. Om jag kommer igång och det flyter så slutar jag inte förrens kroppen bestämmer att jag måste. Så är det bara. Sen kan man ju argumentera att jag troligen inte får så mkt gjort heller jämfört med produktiva utvecklare. Det finns nog ingen holy grail, det är inviduellt, bara i den här tråden har ju anledningarna varierat från pengar, disciplin, ordning & reda, inget kaffe (the blasphemy!). Hitta din egen gyllene medelväg. Edit konkret tips för tråkiga arbetsuppgifter: Bryt upp det i smådelar. Att "bokföra jan - april" är tråkigt. Att bokföra inkommande transaktioner jan och lägga de andra 7/8-delarna i en hög är inte lika tråkigt. Edit2: Om det är en uppgift som går att automatisera, så gör det istället för att göra den. Det kanske inte är tidseffektivt just nu men det är marginellt roligare och sparar dig ångest i framtiden. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|