FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Många siter visar hur många som är online "just nu" vilket i praktiken innebär att man visar hur många som varit aktiva de senaste X minuterna. Vi kör med 5 minuter, jag ser att WN kör med 15. En hög siffra ser förstås bra ut men å andra sidan ljuger den ju också.
Hur många minuter kan anses vara praxis? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det beror väl på hur mycket man vill belasta servern med online-anrop. Bästa är väl att se hur länge medlemmarna stannar på webbplatsen och ta något genomsnitt utifrån det.
Jag tycker inte 15 min är överdrivet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
20 minuter brukar ju flera stora sajter köra med för att minska belastningen på servern/servrarna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har för mig att siter som Lunarstorm som verkligen använder detta i sin marknadsföring kör med 120min.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vi bygger det på hur länge en person i genomsnitt besöker sajten..
120 minuter på lunar låter helt sjukt om det nu stämmer... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om snittet för längden på ett besök är 120min så är det väl ganska så ok att köra på den anrops-intervallen och därmed antaga att folk som loggade in för 120min sedan antagligen är online nu också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Varför vi har 15 minuter är för att det är standard i IPB o ingen vet hur man ändrar
![]() Vi kallar det inte heller "XXX besökare online just nu". utan "XXX användare aktiva dom senaste 15 minuterna".
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Beror lite på hur man gör det. Vi har en "besökare just nu" som mest är för internt bruk. Den talar om hur många aktiva sessioner webbplatsen har och utan att ha dubbelkollat är det nog standardinställningen på 20 minuter som anger sessionens livslängd.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag har sett en del svenska (relativt familjeorienterade) sajter som har lika många användare klockan 05 på natten/morgonen som åtta timmar tidigare på kvällen. Jag betvivlar "sanningshalten" i detta. ;-)
![]() |
Svara |
|
|