FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
MySql-fråga
compiled as shared Hej! kör på en VPS (Linux) och har stött på lite problem med mysql när jag försöker installera ett php-script. Har pratat med skaparen av scriptet och han säger: "I think mysql must be compiled as shared". Nu till min fråga, vad innebär detta? Förstår att han menar att MySql måste "utarbetas som delad" men vad syftar han på, samt vet nån hur man gör detta? Vet ej just nu exakt vilken version av mysql jag kör men det är en av de senaste. Hoppas på all hjälp jag kan få. Jag är nybörjare när det gäller detta område kan jag tillägga om nin inte förstår det ![]() Tack /Rob |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad genererar PHP / MySQL för felmeddelande?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det genererar inget fel direkt då det är ett "step-by-step" script och det ända scriptet säger är: PHP version >= 4.1.0 Yes - MySQL support No Dock så får jag detta fel också när jag ställer mig i roten på webbserverna med min browser: Fatal error: Call to undefined function mysql_query() in /var/www/index.php on line 35 (antar att det finns en koppling) Och jag vet ju att mysql fungerar. Mvh Rob |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker det låter som om PHP inte har mysql-modulen installerad eftersom den inte ens hittar funktionen. Svårt att veta vad du menar med "mysql fungerar". bara för att servern finns och är igång och du kan connecta till databasen med en klient betyder inte att PHP (klienten) är installerad (korrekt).
Kolla med funktionen phpinfo (i ett separat php-script) om mysql verkligen är installerat. sidospår: "compile as shared" betyder rimligen att själva mysql är kompilerat för dynamisk länkning, motsatsen till statisk länkning och har sannolikt inget med problemet att göra eftersom statisk länkning är väldigt ovanligt generellt sett. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Öppna php.ini och kontrollera så att mysqltillägget är avkommenterat.
Längesen jag pillade där i nu, men något i den här stilen: ;extension=php_mysql.dll |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Och tack för alla svar. Problemet var som eg0master trodde att php (klienten) inte var korrekt installerat. Tack än en gång och trevlig helg /Rob |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|