Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kundkontakt endast via mail?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-01, 12:33 #1
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Fler och fler av de som är intresserade av att köpa annonser mailar och säger att de vill bli uppringda.

Svårt att kombinera för mig som har ett vanligt dagjobb också där jag nästan alltid sitter hos (dyrt betalande) kunder och jobbar.

Hur gör ni andra? Jag försöker hålla mig till att sköta all kontakt via mail, det går lättare att sköta då man slipper ringa folk på kvällarna och dessutom lätt kan smyga in lite sådant mailande under arbetstid samtidigt som det känns lite halvoseriöst att inte vilja ringa upp.

/j
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-01, 16:53 #2
martinh martinh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
martinh martinh är inte uppkopplad
Medlem

Du fick just mej som kund!
Nej men allvarligt så skulle jag personligen inte tycka att det är mindre proffisonellt OM du nu förklarar varför du inte kan ta det över telefon.
Själv stammar jag och har en del svårigheter att prata i telefon med framförallt okända personer så jag sköter så mycket som möjligt via mail. Många vill ringa upp, men efter en förklaring så brukar det vara OK.

(OT: ja, jag har en ENORM sms-räkning )
martinh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-12, 10:05 #3
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Många gånger är det ju mycket mer effektivt att sköta kundkontakt och support via mail, och speciellt i ett sådant läge du är i.
Däremot tycker jag man ska ta sig tid att ringa upp en kund som vill bli uppringd om man nu har möjlighet till det.

Själv så kör jag mest via mail i mina bolag, det är som sagt mycket effektivare på något sätt men med nya kunder är jag väldigt öppen med att de kan ringa mig och att jag ringer dem om så önskas.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-12, 11:13 #4
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by jomper@Apr 1 2006, 12:33
Fler och fler av de som är intresserade av att köpa annonser mailar och säger att de vill bli uppringda.

Svårt att kombinera för mig som har ett vanligt dagjobb också där jag nästan alltid sitter hos (dyrt betalande) kunder och jobbar.

Hur gör ni andra? Jag försöker hålla mig till att sköta all kontakt via mail, det går lättare att sköta då man slipper ringa folk på kvällarna och dessutom lätt kan smyga in lite sådant mailande under arbetstid samtidigt som det känns lite halvoseriöst att inte vilja ringa upp.

/j
Min sambo ska snart öppna en webbutik. Telefonkontakt KOMMER INTE PÅ FRÅGAN. Knappt kommer email-kontakt på frågan. Visst kan man tycka att det är bra att kunna ställa massa frågor, men butiken sambon har kommer vara fulllastad med all information en kund behöver ha. Det är ganska förståligt att priserna kan hållas nere ifall man har så lite administration som möjligt.

Idag har hon email-adress på sidan. Frågor som kommer till henne är redan besvarade i informationen på siten. Men ändå ställer folk frågor. Den administrationen är onödig. Att lägga ner 2 timmar på något speglar sig alltid i priset.

Så, nej. När jag ska handla något som har väldigt bra pris, förväntar jag mig ändå viss reduktion på service. Jag kan inte ha båda och. Vill jag ha bra service och är pratglad på kvällarna, då vänder jag mig till någon annan och kanske betalar dubbelt.

Så kontentan är, antigen höjer du dina priser, säger upp dig på ditt dagjobb, och pratar på, eller så fortsätter du med gott samvete.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-12, 11:16 #5
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Seat24 har ca 1000 kunder per dag, inge telefonkontakt endast över mail.
Omsatte en halv miljard år 2005.

Inkclub har XXX kunder per dag, omsatte över 300 miljoner år 2005, inge kontakt via telefon.

Jag tror ni förstår min poäng, tack.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-12, 11:26 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:

Min sambo ska snart öppna en webbutik. Telefonkontakt KOMMER INTE PÅ FRÅGAN. Knappt kommer email-kontakt på frågan. Visst kan man tycka att det är bra att kunna ställa massa frågor, men butiken sambon har kommer vara fulllastad med all information en kund behöver ha. Det är ganska förståligt att priserna kan hållas nere ifall man har så lite administration som möjligt.

Idag har hon email-adress på sidan. Frågor som kommer till henne är redan besvarade i informationen på siten. Men ändå ställer folk frågor. Den administrationen är onödig. Att lägga ner 2 timmar på något speglar sig alltid i priset.
Håller med till viss del. Man måste dock ha någon kontaktväg till sina kunder, annars framstår man inte som särskilt seriös. Har man någon form av FAQ eller liknande på sidan så kan man via ett automatiserat system hänvisa personer dit då de har frågor som besvaras där. Man använder sig inte av e-postadressen utan kör kundkontakten via ett internt system istället.
Oläst 2006-04-12, 20:46 #7
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Man förlorar säkert en och annan kund på att inte möjliggöra telefonkontakt, och den uteblivna vinsten på dessa kunder kan man se som en kostnad som ska ställas i relation till kostnaden för telefonsupport. Om den förra är större än den senare ska man ha telefonsupporten, annars inte.

Emellertid!

Utan empiriska data kan man inte säga något om hur mycket försäljning man missar, och man kan inte heller säga något om kostanden för telefonsupporten. Det kan inte bli annat än gissningar. Har man otur är det de mest lönsamma kunderna man missar utan telefonsupport. Har man otur så är det också de minst lönsamma kunderna som drar kostnader för support.

I min verksamhet är det definitivt så att det är de mest frågvisa kunderna som är de mest lönsamma. Jag kan förklara samma sak om och om igen under flera års tid, men när kunden slutligen tycker att han (det är nästan alltid en han) har tillräcklig information (och tillräckligt förtroende) så kommer ett samarbete till stånd som kan sträcka sig över många år och inbringa flera hundratusentals kronor. I mitt fall är möjlighet till telefonkontakt helt avgörande för försäljningen. Skulle jag förlora talförmågan skulle jag fortfarande kunna utföra mina uppdrag, men jag skulle inte kunna sälja dem.

Annorlunda kan det fårhålla sig om man säljer billiga och enkla standardiserade produkter som alla vet vad det är och som är lätta att beskriva. (Tänk gem). Om det dessutom handlar om engångsaffärer så kan man kanske utan vidare dra ur sladden (eller slita ur batteriet) utan att förlora något.

Kvar är allt där emellan. Här måste man försöka ta på sig kundens glasögon för att om möjligt skaffa sig en uppfattning om hur viktig telefonen är för försäljningen, eller om man behöver göra något annat. Om man upplever att kunderna frågar om sådant som redan är beskrivet på sajten så kanske det inte är kundens fel. Kunden kanske inte har förmåga att uppfatta informationen med sina glasögon. Har man pengar kanske man så göra någon sorts professionell användbarhetsanalys för att se vad det är kunden snubblar på. Det kan vara väldigt nyttigt. Jag har blivit förvånad många gånger när jag insett hur olika jag (som är upphovsman) uppfattar något jämfört med andra människor (som är användarna). Det är lätt att bli hemmablind.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-12, 21:25 #8
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Jag använder mig av en telefontjänst 400 kr / mån samt 5 kr / samtal, som vidarebefodrar meddelandena till mig. Vissa saker klarar de direkt andra får jag ringa upp under kvällstid. Ofta blir det ordrar av de jag ringer upp, dessa hade jag förlorat utan telefon. Hitills en mycket bra lösning. Upplever att många av mina kunder har frågor även om jag har massor med info i webshopen och det är mycket standardsaker. Tror också att kundservice är viktig för ett företag.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-12, 21:29 #9
milko milko är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Jag tycker man absolut ska ha så mycket kontaktinformation som möjligt. Epost, telefonnummer, telefontider, företagsnamn, adress, företagsuppgifter (orgnr osv). Allt detta gör att jag känner mig tryggare. Jag ringa in och få snabbt svar.

Jag har själv support för en programvara och vi låter kunderna testa programmet gratis i 30 dagar och under denna tid erbjuds kunden gratis epost & telefonsupport. Ni ska bara veta hur bra respons vi får på detta. Många kunder säger "Jag köper er produkt pga er support".
milko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-12, 21:32 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by SweCat@Apr 12 2006, 21:25
Jag använder mig av en telefontjänst 400 kr / mån samt 5 kr / samtal, som vidarebefodrar meddelandena till mig.

Vilket företag använder du dig utav ?

Själv använder jag "Kalix 24" och betalar 8 per samtal. Plus 8kr om dem skickar ett email till mig.
milko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017