FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur länge förblir dina gener en privatsak? Inte länge till, om Google får råda. Det påstår organisationen Coalition Against Biopiracy
En databas över alla gener på jordklotet är Googles nästa stora plan. I samarbete med Craig Venter, företagaren som kartlade människans dna, vill Google göra dna sökbart på webben. Läs mer... Min personliga åsikt: Tycker att Google börjar ta sig vatten över huvudet. Bara för att man har störst andel sökningar i världen så betyder det inte att man kan göra som man vill. Genetik är något privat. Jag vill inte att andra skall kunna mata in min DNA och få upp saker om mig. Det är fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Mycket illa, snart börjar dom väl att man kan få ändra sin DNS för att bli starkare eller få vissa egenskaper.
Fast annars är DNA mycket intressant ämmne även om det kanske inte passar att kunna söka fram den perfeka. Fast iden är rätt kul faktiskt att kunna söka efter en viss persons egenskapar som företaget behöver och få upp en DNS profil man kan matcha på sökande personer till jobbet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Patrik> Suttit för mycket framför datorn eller är du bara för mycket datanörd?
Du skriver DNS istället för DNA rätt många gånger... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
En sådan tjänst skulle vara omöjlig att införa i Sverige :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För att förtydliga: Det här handlar inte om individuellas gener eller DNA, utan om geners betydelse och innebörd.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Njae, artikeln på IDG säger att dom vill lagra DNA. Kapitlet dom skriver om säger mer än det IDG skrivit om: http://www.findarticles.com/p/articles/mi_...14/ai_n15796971 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Enligt IDG vill Google lagra information om arvsmassan, dvs gener, och göra den sökbar. Jag ser inte hur detta påverkar integriteten hos individer; på vilket sätt påverkas du negativt av vem som helst får tillgång till all information om gener på en plats istället för att behöva gå till ett otal olika företag som har olika och ibland överlappande information?
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Läser man på länken ovan (Washington Post) så står det: Citat:
"Individuals" står väl för Individer eller har min lärare i engelska lärt mig fel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi diskuterade väl i och för sig 'priset' Google fått och motiveringen löd "For teaming up with J. Craig Venter to create a searchable online database of all the genes on the planet so that individuals and pharmaceutical companies alike can 'google' our genes - one day bringing the tools of biopiracy online." Där handlar det alltså ej om individers data. Vidare står "Individual users will then input their own genetic sequence for a read out of their genetic predispositions analyzed against the existing database.". Anledningen till att de tilldelades priset är alltså att de enligt rykten skapar en databas över gener och dess betydelse, där individer sedan kan söka. (Källa: http://www.captainhookawards.org/nominations/google)
![]() |
Svara |
|
|