FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
jag har på mitt webbhotell tillgång till 2st mysql databaser och jag låter en databas driva ett forum och den andra fungerar som en besöksräknare med ipnummer osv. Jag undrar om.. man knyta till fler uppgifter till en av baserna.. eller är det en uppgift per bas som gäller?? :blink: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
I en databas lagrar man tabeller och det är i tabellerna informationen finns.
Du kan så gott som ha hur många tabeller du vill per databas... så det är inte "en uppgift per bas". För att få en bra översikt(och mer förståelse) över dina databaser kan du använda phpMyadmin. Hör med ditt webbhotell om det finns inlagt på servern.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok tack
tittade hastigt genom länkarna hos webbhotellet och hittade inte phpMyadmin men jag har sett det där någonstans förut. Jag får kolla noggrannare senare.. nu måste jag till tvättstugan. /Tony |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ett tips om man vill/måste använda samma databas för många olika uppgifter är att använda prefix när man döper tabellerna. Då får man en bra överblick i phpadmin och riskerar inte att gå in och moddla i fel tabeller. Jag föredrar att använda prefixen med understreck, typ forum_user, forum_posts etc...Kan verka självklart, men jag har stött på flera som har otroligt grötiga databaser med härvor av tabeller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Å andra sidan, vill du effektivisera och lastbalansera är det en bra idé att ha olika databaser för olika tjänster/sajter. Men det låter inte som dina krav är speciellt stora så det går utmärkt att göra allt i samma databas om du vill det.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|