FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
jag syftar på denna: http://www.wn.se/t1059090.html
Det borde inte vara tillåtet att hålla i auktioner som inte följer villkoren som är uppsatta av TS själv! När det kan fungera på alla andra ställen jag är medlem i... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker nog att även om den går fel så är forumets klocka den enda gemensamma klockan som loggar bud och därför bör den gå att använda.
Skulle jag sälja något skulle jag dock ta med i reglerna att auktionen förlängs med 10-15 minuter om det kommer in bud just på slutet. Om inte annat för att själv kunna krama ut så högt bud som möjligt vid en budstrid. Det löser även problemet med sena bud via PM som kanske inte hinner annonseras innan tiden går ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag lägger mitt bud så närma den tiden jag kan som är satt för budstopp, i detta fallet strax före 20:00 svensk tid vilket säkert moderatorerna kan intyga o ta fram.
Jag hade givetvis aldrig lagt det tre minuter innan formumstiden om det hade varit den som hade varit stopptiden det säger ju sig självt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Matzi:
Jag ser att du är ny här. I din profil har du möjlighet att välja rätt tidszon så stämmer forumklockan bättre.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är INTE ny här utan heter matzii vanligtvis
Men råkade logga in med en användare jag aldrig använt eftersom jag återställde mitt lösenord Läs tråden det handlar inte om gmt utan huruvida mitt bud 19:57 är det sista giltiga budet o det menar jag eftersom jag postade det 19:59:40 svensk tid |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Även om ditt bud skulle vara det sista "giltiga" budet enligt fröken ur bland de som visas i tråden så har du ändå inte koll på två saker.
1. Det skulle kunna ha kommit in något annat högre bud via PM de sista sekunderna då det också var en OK budväg enligt reglerna även om bud i tråden föredrogs. Kanske skickade mikli850 ett sådant i tid för att sedan förtydliga det även i tråden (i tid eller försent). 2. Redan i första inlägget reserverade sig trådskaparen mot för låga bud och nämner sedan inte något reservationspris eller att det är borttaget då några bud hade kommit in. Kanske är reservationspriset just 6000:-. Ett pris som möjligen inte kom in i "rätt" tid men som det då kan vara OK att sälja till då auktionen inte nådde reservationspris innan den var slut. Det är alltid trist att förlora en budgivning men du säger själv ovan att du lämnade hela 20 sekunders lucka mellan ditt bud och sluttiden. På 20 sekunder kan det hända mycket även om det är inom gränser som alla accepterar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Svar 1. Givetvis pm:ade jag säljaren igår o där har inte inkommit något bud innan 20:00 via pm ( vilket kunde varit en risk som du säger)
Han skrev såhär: "Vad gäller auktionen så har jag fått andra högre bud alldeles efter stängning via pm." Svar 2. Läs inlägg 6 i tråden o säg inte att jag inte har koll Jag förlorade auktionen menar erebos till ett vinnande bud som kom två minuter efter åtta ( svensk tid) Hade det stått att det var formumstiden som var stopptiden så hade jag naturligtvis inte bjudit 3 minuter innan, det säger sig självt! Givetvis hade jag accepterat ett motbud inom de 20 s men det kom först 2.5 min senare!!!! Och det gör mig milt sagt förbannad. Senast redigerad av matzi den 2013-09-16 klockan 11:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
WN är ingen auktionsplattform och kan därför inte ställas till ansvar för att det är olika tolkningar.
Många har genom åren sålt domäner på WN med olika resultat ( Vissa har urartat, andra har blivit arga för att dom inte fick sålt domänen och andra glada för att dom fick ett stort antal tusenlappar ) Det är trådskaparen som ställer kraven och väljer säljaren att inte sälja till högstbjudande så är det upp till säljaren. Bit ihop och lycka till nästa gång... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För att undvika sånt i framtiden kanske alla säljare ska lägga in "jag bestämmer själv vem jag slutligen säljer till och till vilket pris" som reservation. Ungefär samma regler som när man säljer hus. Inget gäller förrän att alla parter skrivit på.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
För övrigt finns det ju inget auktionssystem på WN, bättre att hänvisa till MissDomain eller dyl om man vill sälja en domän/webbplats till högstbjudande. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|