FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Har några funderingar kring att köpa aktier via bolag, ser en del företag som har som verksamhetsbeskrivning handel med värdepapper, har dessa bolag några skattemässiga fördelar jämfört med om man som AB med en annan verksamhetsbeskrivning handlar med värdepapper? Jag har en konsultverksamhet (ett AB) där jag med bolagets pengar investerat lite pengar på fonder och aktier, dessa pengar hamnar i aktiefållan där eventuella vinster/förluster kvittas ut mot varandra. Min tanke är om det kanske är bättre at töppna ett nyt taktie bolag som sysslar med "handel av värdepappar" för att 1. kvitta förluster mot själva resultatet i bolaget, om det nu går då man sysslar med handel av värdepapper? 2. Kommer göra en rätt så stor vinst det här året och skulle vilja minska resultatet så det inte blir så mycket i bolagsskatt, funkar det att låna över pengar från mitt konsult bolag till bolaget som sysslar med värdepapper för att skjuta fram bolagsskatten som skall betalas? Vet att många bolag kör olika knep för att antingen skjuta på skatten eller för att minska resultatet på ett snyggt sätt, har ni några förslag om det? |
||
![]() |
![]() |
|
|