Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

sätta upp linuxserver som webbserver

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-27, 15:11 #1
eddman eddman är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
eddman eddman är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
Hej!

Jag och min kompanjon skall sätta upp en linuxserver som skall köra Apache/MySql/PHP. Servern skall stå i en serverhall någonstans i GBG som colocation. Jag undrar om någon här vet om någon bra nybörjarguide för att sätta upp en hyggligt säker linuxserver efter givna förutsättningar? Eller finns det något totalpaket som skulle fungera, dvs någon lämplig linuxdistribution med det mesta inbakat?

Vi är inte direkt tappade bakom flötet, vi har stenkoll på datorer både när det gäller hårdvara, programmering och Windows/ISS. Men som sagt har vi ingen erfarenhet alls av Linux./unix.

Övriga saker som man ”skall tänka på” när man skall sätta en egen server i en serverhall?

Mvh Ed
eddman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 17:39 #2
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by eddman@Oct 27 2005, 15:11
Hej!

Jag och min kompanjon skall sätta upp en linuxserver som skall köra Apache/MySql/PHP. Servern skall stå i en serverhall någonstans i GBG som colocation. Jag undrar om någon här vet om någon bra nybörjarguide för att sätta upp en hyggligt säker linuxserver efter givna förutsättningar? Eller finns det något totalpaket som skulle fungera, dvs någon lämplig linuxdistribution med det mesta inbakat?

Vi är inte direkt tappade bakom flötet, vi har stenkoll på datorer både när det gäller hårdvara, programmering och Windows/ISS. Men som sagt har vi ingen erfarenhet alls av Linux./unix.

Övriga saker som man ”skall tänka på” när man skall sätta en egen server i en serverhall?

Mvh Ed
Finns säkert millioner med tips du kan få när du väl valt rätt dist. Vilken dist du ska rekomenderas att välja beror på vem det är som rekomenderar. Själv tycker jag att Fedora är lätt, det finns många 3djepartare byggda för den osv. Problemet är dock att supporten (dvs uppdateringarna) inte är värst långvariga.

Själv kör jag taolinux, som är en RedHat enterprise "kopia". Eller rättare sagt, linuxdist byggd från RHEL-source-paket. Fungerar mycket fint.

Den ända generella rådet jag skulle kunna ge dig är att, när du är klar med installationen, du scannar burken med Nessus. Nessus kommer tala om för dig vad du behöver veta om säkerheten på din burk.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 17:42 #3
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar

Jag har hållt på lite med både mandrake och debian och jag tycker att när själva oset är installerat så är det väldigt lätt att installera server osv.. men men som zoran skrev så är det beroende på vad man testat osv.
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 18:22 #4
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar

Ta det inte mitt tips fel men jag visste inte det innen jag började med linux iaf. Att ta med ordet "HOWTO" i en sökning på google leder ofta till de guider du söker. Bara söka på "linux howto" lär ge rätt mycket.

Vidare är debian ett kanonenkelt och bra system jag tror ni kan komma att uppskatta som en ingång. Jag har använt det sen 2001 ungefär då jag kom in på linux och jag har inte velat eller behövt byta först nu då jag skaffat en dual opteron server. Debian har inget vidare stöd för amd64 ännu så jag byter snart till FreeBSD pga det.

Joina #debian.se på Quakenet så kan vi hjälpa er att komma igång med grunderna, men det finns många bra guider att hitta annars. "debian howto" på google ger mycket nyttigt gissar jag.

Lycka till.

Mvh.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 19:24 #5
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Orkar inte läsa dom andras svar men hoppas inte någon redan svarat

#1) Se till att ha dom senaste uppdateringarna till system och programvara (mysql, php, apache, etc)
#2) Använd en brandvägg och blockera all trafik till/från alla portar förutom dom som är nödvändiga, t.ex. port 80
#3) Få någon kunnig att konfigurera servern. Mycket kan göras genom andra filsystem och andra konfigurationer av hårdvara / mjukvara så att prestandan blir utmärkt.
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017