Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur bokföra jag Surftown?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-21, 21:48 #1
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Flitig postare

Standard Hur bokföra jag Surftown?

Hej på er, behöver lite hjälp...
Har inte tänkt på det tidigare men Surftown är ju ett danskt företag samtidigt betalar jag moms på deras fakturor, hur bokför jag denna moms?
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 04:37 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Har du deras VAT nummer?
Har du gett dem ditt VAT-nummer? Då kan de strunta i att ta ut moms.

För att få tillbaks moms från andra EU-länder måste du begära det från den Danska motsvarigheten till Skatteverket. Det är bättre att du slipper betala moms till Surftown. Du får ändå betala momsen till Svenska Skatteverket.

Det var i alla fall vad jag fick för besked av Svenska Skatteverket.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 07:51 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du får ändå betala momsen till Svenska Skatteverket.
Den där hängde inte jag med på?

EU-moms är en fiktiv moms där utgående och ingående kalkyleras och tas upp i redovisningen. De tar ut varandra och ingen momsskuld och/eller fordran uppstår. Jag är övertygad om att du känner till det, men skriver ut det här för andras kännedom.

Om jag lämnat mitt VAT-nummer till säljande bolag ska de mycket riktigt inte ta ut moms på fakturan. Om de "felaktigt" tagit ut moms kan det vara så som du skriver att det ska återkrävas Danska Skatteverket.

Vilken moms är det som ska betalas till SKV i Sverige?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 09:18 #4
Flitig postare

Flitig postare

Standard Ok..

Tack för er input, har hört av mig till Surftown och påpekat att momsen inte bör anges på fakturan, då jag har konto som företag samt angett mitt VAT-nr.

Kräva tillbaka pengar av danska staten orkar jag nog inte med, viktigaste frågan nu är hur jag bokför detta.

Kan jag vid bokföringen ignorera att Surftown tagit ut moms i Danmark och istället redovisa hela beloppet för att sedan lägga på den fiktiva EU-momsen på hela summa?
Oläst 2013-04-22, 09:50 #5

Tja, det borde funka, men då får du betala moms två gånger. så det är en dålig affär... men det är inte min sak att döma.

Mejla [email protected] och fråga hur du gör detta på bästa sätt, så får du svaret direkt från källan.
Oläst 2013-04-22, 14:43 #6
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Tips: Logga in på ditt konto och välj företagskonto. Ange ditt svenska momsregistreringsnummer utan "SE" i början och så kommer du slippa moms i fortsättningen.

Detta gäller ju dock endast om du har ett svenskt momsregistrerat företag.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 15:22 #7
Flitig postare

Flitig postare

Skrev till [email protected] och fick följande svar, kanske intressant för fler:

Du har helt rätt, den typen av tjänst som du köper från Danmark ska faktureras utan moms då den faktureras till ett företag inom EU. En förutsättning för detta är att du uppgivit ditt VAT-nummer. Dessvärre är det så att om Danmark inte skickar en ny faktura utan moms så måste du lägga moms på hela fakturabeloppet (inkl. den danska momsen), jag skulle därför uppmana dig att be dem skicka dig en ny faktura.

Redovisning ska ske på någon form av konto för inköp av tjänster från EU-land (är inte uppdaterad på kontoplanen men det ska finnas ett konto för detta - vi svarar inte specifikt på bokföringsfrågor) och momssatsen för denna typ av tjänst är 25 %. I samma stund du redovisar utgående moms ska du göra avdrag med ingående moms med motsvarande belopp.

Redovisning till Skatteverket sker på samma sätt, du fyller då i ruta 21, du fyller själv i 25 % av totala fakturabeloppet i ruta 30 och gör sedan avdrag i ruta 48 med samma belopp.

Skickade ett mail på morgonen till Surftown med mitt momsregistreringsnummer så nu har de fixat de hela för framtiden. Tack för tipset annars Erik!
Oläst 2013-04-22, 23:27 #8

Undrar om den danska momsen kan dras av på konto 2645 "Beräknad ingående moms från utlandet" alternativt 2640 "Ingående moms".

Kolla på bas.se så kan du ladda ner deras kontoplan "BAS 2013 Normal".

http://www.bas.se/kontoplaner.htm
Oläst 2013-04-23, 00:49 #9
Flitig postare

Flitig postare

Menar du att jag först skall dra av den danska momsen mot exempelvis 2645 och sedan göra mer eller mindre samma sak igen fast på totalen+danska momsen (fiktiva momsen) ?

Nu när jag bokförde skapade jag en leverantörsskuld på totalbeloppet och bokförde det som kostnad för EU domän & webbhotell (eget underkonto kopplat till momskod 21).

Sedan Krediterar 2614 "Utgående moms tjänst från utland" och debiterar 2645 "Beräknad ingående moms från utlandet" beräknad på totalen.

Men jag förmodar att jag bör redovisa att Surftown själva lagt på dansk moms också?

Tyvärr är det än mer komplicerat än så. Ett par av mina Surftown fakturor har jag betalt med Plusgiro. För dessa betalningar har Surftown tagit ut en betalningsavgift på 24 kr (för Plusgiro), så långt inga direkta bekymmer då jag borde kunna bokföra detta som en bankavgift eller liknande?

Men som jag fattat det utgår ingen moms på denna typ av avgift, däremot har Surftown beräknat momsen på denna också (kanske funkar så i Danmark, vad vet jag?).

Är sugen på att bokföra allt (domänavgift+betalningsavgift+danska momsen) i en klump och sedan redovisa fiktiv moms för att slippa ytterligare meck, men går det enligt spelreglerna?
Oläst 2013-04-23, 09:53 #10
Flitig postare

Flitig postare

Efter lite skön sömn så är man tillbaka till bokföringsträsket...

En av de fakturor jag talade om i posten ovan ser ut på följande vis:

domännamn.se 1 år, årsavgift - 80 SEK
------------------------------
Summa - 80 kr
Betalningsavgift (plustgiro) - 24 SEK
-------------------------------
Summa - 104 SEK
Moms, 25% - 26 SEK
--------------------------
Totalt 130 SEK

Vad tror ni om att bokföra det hela på detta vis:

2440 - Leverantörsskulder Kredit 130
5902 (eget underkonto) - EU webbhotell & domäner (kopplat till momskod 21) Debit 80
6570/6900 Bankkostnader/övriga externa kostnader Debit 24
6998 Utländsk moms Debit 26

2614 Utgående moms utlandet Kredit 32,50
2645 Ingående moms Utland Debit 32,50

Tänker inte försöka återkräva den utländska momsen. Vad jag känner mig tveksam till är vilken summa som skall hamna i ruta 21 hos skatteverket. Med denna bokföring blir beloppet som skrivs där 80 medan momsen jag sedan lägger på och drar av är 25% av beloppet 130 dvs 32,50.

Det jag funderar över är om inte hela faktura beloppet borde hamna i ruta 21?

Har skickat iväg ett nytt mail till skatteverket med en fråga rörande detta, men kan ju kolla här med.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017