FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Står inför ett ganska krångligt val med att lagra en innestående balans för en webbtjänst.
Ett exempel är att en kund skall ladda på sitt konto med X kr och sedan använda balansen. Dvs. en pott. Det kommer i stort sett fungera som Google Adwords. Men skall även stödja efterfakturering och fastpris. Det måste även stödja flera valutor. USD, GBP, EUR, SEK. Problemet är vilken av följande "lagringsmetoder" för själva krediterna som skall tillämpas. 1. Valutakonto Lagra summan i den valuta kunden handlar. Kontot låses till en valuta. Fördelen med denna är att ex. 1 USD är 1 USD oavsett om valutan går ner eller upp. Kunden betalar in och kunden debiteras efter en prisplan i USD. Nackdelen är en prisplan per valuta, och att hantera flera valutor. Vilket gör att varje produkt måste prissättas gånger fyra. Google Adwords gör på detta sätt vad jag vet. 2. Krediter Fördelen är att det bara finns en "valuta" i backend, dvs. ett poängsystem där ex. 1 USD = 100 krediter. Nackdelen som jag ser det är om valutan går upp och ner så kan den innestående balansen vara värd mer eller mindre över tid. Laddar en kund med ex. 100 USD som ger 10000 krediter och valutan ändras så är krediterna värda mer eller mindre eftersom priset för tjänsten i sig inte ändras. Dvs. tjänsten kanske kostar 10 USD per gång, oavsett hur valutakursen ser ut. Detta kräver att jag måste ändra konverteringen till krediter utefter valutakursen på fyra valutor. Eller har jag fel? Detta system används av många SMS-tjänster. Som Cellsynt och Clickatell. Någon som har input, erfarenhet, tankar kring detta? Senast redigerad av Wojt den 2012-10-24 klockan 17:56 |
||
![]() |
![]() |
|
|