Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ansluta till databaser utifrån?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-24, 15:01 #1
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Flitig postare

Standard Ansluta till databaser utifrån?

Hej,

Jag sitter på Binero och vi har våra publicservrar(1.6) stående hos swedishhost.

Nu är det så att vi vill kunna ansluta till binero databas ifrån deras server men det tillåter inte Binero.

Supporten på swedishhost sa att de sög om binero inte tillät det och här citerar jag "asså inget bra webhotell låter sina kunder att inte kunna ansluta emot datbaser utifrån".

Är det bara så med Binero?

Kan man alternativt, ansluta sig mot en databas ifrån Binero. Säg att databasen står på min burk. Når jag den från Binero?
frecka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-24, 15:05 #2
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Jag är absolut ingen Binero gillare, men i detta fallet håller jag med de. Det är en säkerhetsrisk att öppna portarna utifrån. Jag har själv fått nooben av nga webbhotell när jag bett de öppna portarna men får som svar att det är en säkerhetsrisk och det köper jag direkt.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-24, 15:11 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Servern som hostar databasen ställer in om det ska gå och ansluta utifrån eller inte. Praxis är att inte tillåta anslutningar hur som helst. Billigare webbhotell stänger detta då kunderna väldigt sällan har det behovet och samtidigt är det ytterligare en säkerhetsrisk att administrera.

Väljer du att sätta upp databasserver själv så godkänner du anslutningar på externt IP, ger en användare tillåtelse att ansluta från ett IP eller från vilket som helst och ser till att porten som används är öppen i eventuell brandvägg. Med tanke på att detta redan var främmande för dig så bör du nog överväga att köpa tjänsten, t.ex. managed VPS?
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-24, 15:34 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Servern som hostar databasen ställer in om det ska gå och ansluta utifrån eller inte. Praxis är att inte tillåta anslutningar hur som helst. Billigare webbhotell stänger detta då kunderna väldigt sällan har det behovet och samtidigt är det ytterligare en säkerhetsrisk att administrera.

Väljer du att sätta upp databasserver själv så godkänner du anslutningar på externt IP, ger en användare tillåtelse att ansluta från ett IP eller från vilket som helst och ser till att porten som används är öppen i eventuell brandvägg. Med tanke på att detta redan var främmande för dig så bör du nog överväga att köpa tjänsten, t.ex. managed VPS?
Vet du något webbhotell som tillåter detta? Svenskt
frecka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-24, 16:25 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Samtidigt som det är en onödig extra säkerhetsrisk att hålla koll på så är ju webbhotell främst till för att hosta webbplatser varför det är ganska naturligt att man inte vill ha extern åtkomst till databasservrar. Är det något som "suger" i sammanhanget så är det väl den oseriösa kommentaren från Swedishhost.se om en branchkollega.

Med det sagt så finns det webbhotell som tillåter detta under vissa förutsättningar. Binero tillåter det som sagt var via SSH. Surftown och Loopia tillåter det från angivna IP om inget förändrats.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-10-24 klockan 17:02
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 02:49 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Man kan väl bygga upp en serie webbservice-tjänster som man kan anropa från sin andra webbtjänst så kommer man runt problemet. Man vinner full access till sin databas, men man måstelägga upp en webbservice för varje typ av anrop som ska ske.

För webservice-tjänster kan man använda något av protokollen SOAP, REST eller JSON.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-25 klockan 02:51
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 03:42 #7
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Reg.datum: Jun 2012
Var ett tag sedan jag höll på med utveckling till Counter-Strike (gissar på att det är det spelet då du skrev 1.6), men om jag kommer ihåg rätt är mods skriva i Perl (kan ha fel, rätta mig gärna).

Antar att du vill hämta ut data såsom statistik m.m, kan du då inte mata in allt i en databas som ligger hos Swedishhost och läsa den från Binero?
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 10:55 #8
entep entep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Medlem

Säkerhetsrisken beror väl på vad man öppnar?
Att lägga till en användare som får ansluta från % (= vilken extern adress som helst) och ha fulla rättigheter till databasen är nog inte det bästa.

Men att ange ett IP (t.ex. sitt eget för utveckling) och endast tillåta att hämta och lägga till information bör inte vara något större säkerhetsproblem.

Allt detta kan du bestämma själv hos Loopia. Frihet under ansvar

Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Varför vi har gjort så här är för att databasanslutningarna drar oerhört mycket trafik om du ansluter till vår databasserver från ett annat webbhotell samtidigt som vi har varit snälla och inte begränsat så mycket så vill man inte att man skall ta del av den lösning på ett webbhotell där man inte har lika mycket frihet.
Det är inte för att ni vill locka kunder till köp av era produkter som ni erbjuder detta utan bara för att ni vill vara snälla? Kan vara det tröttaste argumentet någonsin om det stämmer.
entep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 11:19 #9
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av entep Visa inlägg

Det är inte för att ni vill locka kunder till köp av era produkter som ni erbjuder detta utan bara för att ni vill vara snälla? Kan vara det tröttaste argumentet någonsin om det stämmer.
Det är ju samma pris om du bara vill använda databas eller även webbservern, så förstår inte ditt resonemang.

Sen, varför lägger dom inte bara databasen även hos swedishhost eller vart de hade sina webbsidor.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 17:05 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Det är ju samma pris om du bara vill använda databas eller även webbservern, så förstår inte ditt resonemang.
Antar att det här är riktat till mig och det var precis det jag menade. Man köper en tjänst innehållande flera delar och sen kan man inte använda bara en del av tjänsten. Utan man måste använda alla delar i tjänsten för att kunna utnyttja det man köper.

Anledningen till att dom inte lägger Databasen hos SwedishHost har jag ingen aning om. Men varför ska man behöva det?

Anser man att SwedishHost är bättre på en del och Binero på en annan del så är det väl en bra lösning att använda det bäst av båda om man betalar för bägge?
entep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017