FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad ligger "ungefärlig" intäkt för att endast visa reklam (inte få betalt per click).
Sedan - kan någon rekommendera en bra partner för ändamålet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det går inte att ge något generellt svar på den frågan. Vad du kan få för en reklamplats beror helt på hur pass attraktiva dina besökare är för annonsören samt hur många de är. Är dina besökare huvudsakligen höginkomsttagare så är de värda en hel del per person. Handlar det istället mest om tonåringar så går värdet ner rejält. I slutändan är det för det mesta ändå klicken som är intressant även om du inte tar betalt på det viset.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag skulle uppskatta det till att vara medelsvensson, och väldigt mycket inom träning/hälsa.
Förstår att det är svårt att gissa, men jag tänkte om det fanns något ungefärligt vad man brukar få per show ... Hittar ingen partner som erbjuder det rakt upp och ner (mest för att få läsa info o.s.v.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har en sajt som där besökarna är i helt rätt segment vad gäller annonser, och det ger typ 1,5-2 öre per annonsvisning.
Min erfarenhet är att såvida man inte har massivt med sidvisningar så är det mycket bättre att hitta andra lösningar och bara låta annonsnätverk vara utfyllnad. Ex, klura ut ett företag som verkligen har nytta av att synas på din sajt och sälj premium-exponering själv. Eller hitta på något annat som gör att du kan tjäna pengar på besökarna. Det är ju helt klart svårare och mer tidskrävande, men min erfarenhet är att det ger helt andra nivåer på intäkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tips: Man använder förkortningen "eCPM" för att svara på denna typen av frågor. eCPM står för 'estimerad kostnad per tusen visningar'.
Gällande träning/hälsa så är den relativt hög mot snittet. Beroende på hur sidan ser ut så kan det självklart variera väldigt mycket, men om du gör det bra så bör du ändå kunna landa på eCPM 40 kr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är medveten om eCPM-begreppet. Men du måste förtydliga dig heavenclouds. Menar du att man som sajtägare inom träning/hälsa kan få ett genomsnitt på 40 kr per 1000 annonsvisningar?
Dvs med tre annonsplatser 120 kr per 1000 sidvisningar? Och av vem får man det? Från ett annonsnätverk, eller menar du att man kan sälja till det priset själv? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Riktigt så enkelt är det inte att du tjänar 3 gånger mer bara för att du knör in fler banners, sannolikt ökar det men långtifrån till 120 eCPM. Sedan borde eCPM stå för effektiv kostnad per tusen visningar, det räknas ju fram på kända värden så det är ingen estimerad beräkning. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|